Nå starter Norges største samferdselsprosjekt for fullt

Torsdag ettermiddag ble det klart at Jernbaneverket vil innstille det italienske selskapet Societa’ Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) til å utføre drill & blast-kontrakten på Follobaneprosjektet.

Med dette er man nå virkelig i gang med det store samfunnsviktige prosjektet til en verdi av hele 23 milliarder kroner. Det har i en periode også blitt gjennomført store forbedringsarbeider for gigantprosjektet – men det er nå man virkelig kommer i gang med storjobbene. Dette er den første av fem store totalkontrakter som skal gjennomføres – og jobben som nå ser ut til å gå til den italienske entreprenøren er på knappe 1,2 milliarder kroner.

Follobaneprosjektet er utformet slik at man går for store kontrakter – noe som tiltrekker interesse fra hele verden. Som kjent er det valgt bruk av TBM for hovedløpene på Follobanen, men det er altså valgt drill & blast-metoden for jobben med byggingen av en fjellhall for Follobanens to spor, og Østfoldbanens inngående spor mot Oslo S.

Det var knyttet stor spenning til hvem som skulle stikke av med drill & blast-kontrakten. Flere norske aktører var med – de fleste sammen med andre i arbeidsfellesskaper. Kun AF Gruppen leverte tilbud alene av de norske. Mange mener at de lokale aktørene hadde gode muligheter til å komme inn på nettopp denne storjobben, men slik gikk det altså ikke. AF-direktør Morten Midtskog sier til Byggeindustrien at han er skuffet over at de ikke vant frem – og det er nok også flere av de andre norske selskapene som var involvert. Er det noe norske entreprenører kan, så er det drill & blast-jobber.

Den italienske entreprenøren Condotte, som omsetter for litt over ni milliarder kroner, er ukjent for de fleste i Norge, men har en lang historie og har gjennomført flere større jobber rundt om i verden. Etter det vi kjenner til har de aldri hatt tunneljobber nord i Europa tidligere – og det er nok mange i næringen som vil følge godt med på hvordan fremdriften på jobben blir.

De norske aktørene vil få flere sjanser i senere kontrakter. Vi er av den oppfatning at det ville være veldig uheldig om ikke de norske aktørene skulle nå opp i noen av storkontrakten som kommer i dette gigantprosjektet – som er et av de viktigste samferdselsprosjekter i Norge noen gang. Dette prosjektet er svært kompetansebyggende og det skal omsettes for store verdier – så her må blyantene virkelig spisses.

Byggherren forteller at det var knallhard konkurranse om jobben, men at Condotte ble valgt etter en samlet økonomisk og teknisk vurdering - der både pris, erfaring og foreslåtte løsninger møtte Jernbaneverkets forventinger. Det er gjennomført omfattende samtaler og Jernbaneverket har helt sikkert utført grundige kontroller av aktørene om leverte anbud. Det må de – man tåler ikke å gå på en smell på dette omfattende og kompliserte prosjektet.