Den gamle E6-brua over Badderelva kollapset i flommen 12. juni i år. Nå skal den rives.
Den gamle E6-brua over Badderelva kollapset i flommen 12. juni i år. Nå skal den rives.Foto: Karl Martin Eriksen, Statens vegvesen.

Nå rives kollapset E6-bru

Vårflommen tok den gamle E6-brua over Badderelva i Kvænangen kommune i Nord-Troms. Nå skal brua rives, og det bygges ekstra flomsikring nær E6.

I løpet av oktober starter Anlegg Nord å rive den ødelagte brua over Badderelva. Den gamle E6-brua kollapset i vårflommen 12. juni. Flommen førte til så kraftig erosjon at landkaret brøt sammen, og brua falt ned i elva, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Slik brua står nå, innebærer den en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil den skape problemer ved neste flomsituasjon. Vi river brua, og sørger for forsvarlig sortering og deponering av materialene, sier senioringeniør Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.

Gjøres unna før vinteren

Det er Anlegg Nord som har driftskontrakten på riks- og fylkesveiene i Nord-Troms.

– Planen er at entreprenøren skal rive brua og forsterke flomforebyggingen oppstrøms av E6, før vintervedlikehold og brøyting tar løs for alvor, sier Eriksen.

Nå legger Statens vegvesen og Anlegg Nord de siste planene sammen, for å sikre at det ikke oppstår skader på personell, utstyr og miljø under anleggsarbeidet, skriver byggherren i meldingen.

Større skade

E6 i Badderen ble lagt om i 1986, og krysser i dag ei 37 meter lang bru. Vårflommen kunne fort gjort mye større skade enn å ødelegge gammelbrua.

– Da brua kollapset, kunne vi forvente at elva kom til å grave seg gjennom vegfyllinga på den gamle E6-sløyfa og deretter styre rett mot fyllinga på nåværende E6. Om dette hadde skjedd, ville det antakelig tatt 10-15 minutter før elva grov seg gjennom dagens E6 om lag 20-30 meter fra brua, sier Eriksen.

– Da ville også dagens bru kollapset, og E6 ville blitt brutt i flere dager. Det kunne også medført store skader på hestesenteret, småbåthavna og annen bygningsmasse i Badderen, fortsetter han.

Full mobilisering

Eriksen minnes en hektisk lørdagskveld i juni med full mobilisering. På kort varsel fikk de flere 25-30 tonns anleggsmaskiner og semi-tippbiler på plass, og tilgang til stor plastrings-stein. Slik fikk de styrt hovedflommen og begrenset erosjonen på E6-fyllinga.

Flomforebygginga som nå skal gjøres, skal forsterke nødreparasjonen som ble gjort under flommen i vår, opplyser Vegvesenet.