Jernbanetunnelen mellom Fløen og Kronstad skal bygges om til sykkeltunnel. Foto: Multiconsult

Multiconsult planlegger sykkeltunnel i Bergen

Vestland fylkeskommune og Bybanen utbygging har valgt Multiconsult og underentreprenør Amberg Norge til oppdraget med planlegging og design av gang- og sykkelvei mellom Fløen og Kronstad i Bergen.

Direktør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging og direktør Kari Sveva Dowsett i Multiconsult. Foto: Multiconsult

En jernbanetunnel på det gamle Kronstadsporet i Bergen skal bli ny gang- og sykkeltunnel. Bybanen utbygging og Vestland fylkeskommune har tildelt Multiconsult kontrakten med å prosjektere den nesten 500 meter lange tunnelen.

Tunnelen mellom Fløen og Kronstad i Bergen har vært brukt til godstrafikk, men skal nå utbedres til gang- og sykkeltunnel i forbindelse med arbeidet med Bybanen. Det skal også etableres en ny inntrekkstunnel for Bane NOR, skriver Multiconsult i en pressemelding fredag.

– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult Christian Frank.

Arbeidet skal utføres med Amberg Norge som underleverandør, og kontraktssummen for arbeidet er i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen utføres i 2020 og starter, ifølge pressemeldingen, umiddelbart. I tillegg skal Multiconsult følge opp prosjektet i løpet av byggetiden i 2021-2022.

Tunnelen er forventet ferdigstilt som gang- og sykkeltunnel i årsskiftet 2022/23 sammen med ferdigstillelsen av Bybanen til Fyllingsdalen.

Prosjektet omfatter blant annet løsmassetunnel, inntrekkstunnel, vernet gravplass og rehabilitering av vernet steinportal, skriver Multiconsult.