Mulig OPS-kontrakt til Selmer Skanska

Vegdirektoratet har valgt å forhandle videre med Selmer Skanska om OPS-kontrakten i Sør-Trøndelag. OPS-prosjektet er det første innen samferdselssektoren i Norge, og strekker seg fra Klett til Bårdshaug.

Det er konstellasjonen Orkdalsleden som nå skal forhandle videre med Vegdirektoratet. Denne konstellasjonen består av Skanska BOT og det engelske finansieringsselskapet Laing. Selmer Skanska er utførende entreprenør. Administrerende direktør Petter Eiken i Selmer Skanska sier i en kommentar at dette er en viktig milepæl. - Denne kontrakten vil passe godt inn i selskapets strategi og vi håper derfor at vi vil lykkes i kontraktsforhandlingene. Samarbeidet med Skanska BOT har i dette prosjektet vært en styrke. På den måten har vi kunnet dra nytte av et internasjonalt nettverk med tilsvarende erfaring fra andre land, sier Eiken. Hvis det blir signert kontrakt vil dette bety en økning av ordrereserven til anleggsdivisjonen i Selmer Skanska på ca. 1,5 mrd kr og sysselsette ca. 400 personer. Prosjektet skal være ferdig høsten 2005 og inneholder bl.a. tunneler, masseflytting og broer. Det har den siste tiden vært to konstellasjoner som har kjempet om prosjektet på strekningen E39 Klett-Bårdshaug i Sør-Trøndelag. Det betyr at aktøren Allfarveg-E39 Klett-Bårdshaug (Veidekke/Hochtief/Den Norske Bank) er ute av konkurransen. Etter de innledende forhandlingene ble Thamshavnveien A.S, hvor Bouygues Travaux Publics, Reinertsen Gruppen og Schøyen Prosjekt & Finans inngikk, utelatt fra de videre forhandlingene.