Det mener eksterne kvalitetssikrere som har gått gjennom prosjektet på oppdrag fra regjeringen.
Ifølge kvalitetssikringen (KS2) av Rogfast er prisen nå, med 85 prosent sannsynlighet, antatt å bli 20,1 milliarder (2016-kroner). Dette er også anbefalt kostnadsramme inkludert en viss usikkerhet, skriver aftenbladet.no.
Med 50 prosent sannsynlighet antas kostnaden å bli 16,6 milliarder, innenfor en maksimalt disponibel styringsramme.
I gjeldende Nasjonal transportplan er kostnaden 12,2 milliarder, som ble beregnet 1. januar 2013. I januar i år var Vegvesenets anslag på 14,7-16,2 milliarder.
"Dette er etter vår mening et uttrykk for at kostnadsestimatet ved oppstart av KS 2 ikke har hatt den modenhet man må forvente", heter det i rapporten.
- Nøkkelord
- Vestlandet
- Anlegg