Foto: Geir Ove Engebø, Statens vegvesen
Foto: Geir Ove Engebø, Statens vegvesen

Mesta skal vedlikeholde tolv tunneler i Sogn og Fjordane

Mesta hadde det laveste tilbudet, og fikk dermed jobben med vedlikehold av tolv tunneler i Sogn og Fjordane.

I en pressemelding skirver Statens vegvesen at tilbudet fra Mesta lå på 25 millioner kroner uten merverdiavgift. AG Tunnel og BMO Tunnelsikring var også med i konkurransen, og leverte tilbud på henholdsvis 26,3 og 31,9 millioner kroner uten merverdiavgift.

Arbeidene skal starte så snart som muligg, og være ferdig innen utgangen av november.

Disse tunnelene skal vedlikeholdes:

  • Riksveg 5 Fodnestunnelen (Lærdal)
  • Riksveg 5 Amlatunnelen (Sogndal)
  • Riksveg 5 Frudalstunnelen (Sogndal)
  • Riksveg 5 Bergstunnelen (Sogndal)
  • Riksveg 5 Fjærlandstunnelen (Sogndal og Sunnfjord)
  • Riksveg 13 Fatlatunnelen (Sogndal)
  • Riksveg 15 Oppljostunnelen (Stryn)
  • Riksveg15 Grasdalstunnelen (Stryn)
  • Riksveg 15 Hjelletunnelen (Stryn)
  • E39 Bogstunnelen (Høyanger)
  • E39 Klebergtunnelen (Gloppen)

Det vil bli styring av trafikken mens jobbingen pågår. Det er i Fjærlandstunnelen at vedlikeholdsarbeidet får de største konsekvensene for de reisende.

– Der må vi ha lange stenginger når fjellet skal sikres med sprøytebetong. Betongen skal herde og støvet må ut av tunnelen før vi setter trafikk på. Det betyr at det på Fjærlandstunnelen blir nattarbeid og tre timer lange stenginger, sier prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen i meldingen.