- Med denne økningen i midler kan planleggingen skje til rett tid, slik at prosjektene dermed kan gjennomføres som forutsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023 og i Statens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
- Dette er en direkte konsekvens av regjeringens budsjettforlik med Venstre og KrF, og alle partiene har bidratt for å få dette i stand. Uten denne styrkingen ville disse prosjektene, som alle ligger i NTP, kunne ha blitt forsinket.
- Regjeringen jobber målrettet med å redusere planleggingstiden i samferdselssektoren, som i dag er altfor lang. Den planleggingen som gjøres er likevel avgjørende for at utbyggingen av vegprosjektene skal skje raskt, effektivt og innenfor kostnadsrammene, sier samferdselsminsteren.
Økningen i bevilgningene til planlegging i 2014 går til følgende prosjekter:
* E18 Retvet – Vinterbro, Akershus
* E6 Kolomoen – Brummundal, i Hedmark, med vekt på delstrekningen Kåterud – Arnkvern, medregnet Åkersvika i Hamar
* E39 Gartnerløkka – Breimyrkrysset, Vest-Agder
Riksveg 555 Sotrasambandet, Hordaland
* E39 Bjørset – Skei, Sogn og Fjordane
* 6 HelgelandHelgeland, Nordland
* Riksveg 80 Hunstadmoen – Thallekrysset, Nordland