Mener bygda kveles uten snarvei til Atlanterhavet

– Uten Snarveien vil bygdesamfunn langs dagens fylkesvei kveles, uttaler næringslivet i Averøy. Nå etterlyser de fortgang i det private fylkesveiinitiativet.

Det melder Tidens Krav i en artikkel på sine nettsider tirsdag.

Entreprenør Roald Røsand samlet mandag representanter fra næringslivet for å være med på å drive frem planlegging og utredning av veiprosjektet over Averøy.

– Jeg har faktisk savnet et initiativ fra næringslivet i Snarveien. Nå må vi ta et tak i prosjektet, sa Røsand.

Mye å spare

Den foreslåtte nye Fylkesvei 64 Bruhagen – Kårvåg vil erstatte 12 kilometer med riksvei, som blant annet går gjennom nedslagsfeltet til Nordre Averøy Vannverk. På Snarveiens nettsider trekkes det frem at den eksiterende veien holder lav standard, og at beste løsning vil være å bygge helt ny vei for å korte reisetiden over Averøy.

I stedet forespeiles en åtte kilometer lang vei, som vil spare lokalsamfunnet mot den økende trafikken gjennom kommunen, samt spare bilistene for omtrent seks minutters kjøring fra kommunesenter Bruhagen til starten av Atlanterhavsveien.

– Haster

Daglig leder i Snarveien, Hilmar Windstad, sier overfor Byggeindustrien at den nye fylkesveistrekningen absolutt vil være en god investering for Møre og Romsdal.

– Først og fremst korter den nye veien kjøreavstand og -tid for bilister som ikke skal innom kommunesenteret Bruhagen. I tillegg får vi en god veistrekning som vil holde en fartsgrense på 80 kilometer i timen, i stedet for en veldig svingete vei med vesentlige strekk hvor man har nedsatt fartsgrense, sier Windstad.

Under næringslivsmøtet mandag uttalte, ifølge Tidens Krav, Roald Røsand at det nå haster å få Snarveien på plass.

– Samfunnsmessig er vi nødt til å få realisert Snarveien fortest mulig, ikke minst av hensyn til regionen vi er en del av. Det foreligger i dag ingen planer om å gjøre noe med eksisterende vei, samtidig som vi står foran en eksplosiv trafikkvekst. Dette er uholdbart, sa Røsand.