MEF-leder Julie Brodtkorb i Nye Veier er sterkt kritisk til Nye Veier og krav til referanseprosjekt i prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trøndelag. Arkivfoto: Madeleine Bergheim

MEF-Brodtkorb i strupen på Nye Veier: - Hadde Nye Veier fått oppdraget med å sende det første mennesket til månen, ville de vel krevd at tilbyder skulle ha vært der før

Kun én norsk tilbyder er prekvalifisert for E6 Ulsberg-Vindåsliene. MEF er kritiske til kravene Nye Veier satte til referanseprosjekt.

– Dersom Nye Veier hadde fått oppdraget med å sende det første mennesket til månen, ville de vel ha krevd at tilbyder skulle ha vært der før, sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF til Byggeindustrien.

Seks totalentreprenører søkte om å bli prekvalifisert til konkurransen om å bygge E6-prosjektet til 2,6 milliarder i Tørndelag.  Fire av dem går videre i konkurransen, og AF Gruppen er det eneste norske selskapet som er med videre.

Arbeidsfelleskapet Syltern-BG-S ( Johs. J. Syltern AS,  Bertelsen & Garpestad AS,  Søbstad AS) var sammen med Obrascon Huarte Lain (OHL) blant de som ikke ble med videre.

Fordel for store utenlandske

MEF er sterkt kritiske til Nye Veier som de mener har favorisert utenlandske aktører fremfor de lokale.

– Krav til referanseprosjekter er nødvendig i forbindelse med slike utbygginger. I dette tilfellet virker det som Nye Veier legger større vekt på at entreprenøren har drevet med veibygging i Sør-Europa enn at de har erfaring fra store lokale prosjekter. Den vurderingen har jeg svært vanskelig for å forstå, sier Julie Brodtkorb og legger til:

–  Ja, de utenlandske har sikkert mer erfaring med milliardprosjekter enn en stor norsk regional aktør, men blir ikke de norske bedriftene kvalifisert, så får de jo heller aldri skaffet seg den erfaringen som Nye Veier krever, sier Julie Brodtkorb.

MEF oppfordrer Nye Veier til å gjennomgå kravene de stiller.

– Vi har hatt god dialog med Nye Veier tidligere, og inntrykket mitt har vært at de ønsker at entreprenørene skal lykkes. Denne prekvalifiseringen viser imidlertid at det er betydelig forbedringspotensial med hensyn til å gjøre kontraktene mer tilgjengelig for ambisiøse regionale entreprenører. Her mener jeg Nye Veier har et samfunnsansvar, sier Julie Brodtkorb.

Nye Veier tror alle ville klart å sende menneske til månen

Direktør for kontrakt og anskaffelser, Bjørn Børseth i Nye Veier. Arkivfoto.

Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, svarer slik på kritikken fra Brodtkorb og MEF:

– Vi har tro på at alle de seks entreprenørene som deltok i prekvalifiseringen ville klart å sende et menneske til månen – også den norske entreprenøren som MEF og Julie Brodtkorb representerer. Men vi mener at én av de fire som nå er tatt med videre fra den første fasen, har litt bedre referanser å vise til enn de som ikke bli med videre denne gangen, sier Børseth til Byggeindustrien.

– Brodtkorb og MEF mener dere bør gjøre kontraktene mer tilgjengelige for ambisiøse regionale entreprenører og at dere må ta et større samfunnsansvar enn dere har gjort her. Tar dere det ansvaret MEF etterlyser?

– Ja, jeg mener vi gjør det og at vi har et spenn i kontraktene våre som gjør det mulig for både norske og utenlandske å konkurrere. Denne konkurransen ville vært internasjonal uansett hvor stor den hadde vært, og vi har ikke satt som krav at du må ha jobbet i Norge tidligere, fordi det ville gitt en skeiv vinkling. Det er selvsagt bra med erfaring fra Norge, men det er et veldig vanskelig krav å sette. Men flere av disse aktørene har vist at de kan bygge veier forskjellige steder i verden, og med de oppdragene vi skal løse fremover, så trenger vi både norsk og internasjonal kompetanse - gjerne i et samarbeid, sier Børseth.

– Det norske arbeidsfellesskapet kunne bygd veien

Selv om Nye Veier mener alle de seks prekvalifiserte kunne ha bygd strekningen i Trøndelag, mener de det har vært riktig å gå videre med kun fire av dem til selve konkurransen.

– Dessverre kom ikke den andre norske aktøren fra prekvalifiseringen videre, fordi de ville også kunne bygd denne veien. Men vi har en prosedyre som sier at vi tar med oss fire entreprenører fra prekvalifsieringen, noe som også har vært et uttalt ønske fra den norske bransjen fordi man bruker mye tid og ressurser på dette i tilbudsfasen. Sannsynligheten for å vinne kontrakten minskes dersom man tar med for mange, og derfor har vi landet på at fire er nok. Tidligere har vi hatt med oss fem, men nå økes vinnersjansene fra 20 til 25 prosent, sier Børseth.

Ber om «stayer-evne»

Han håper de som ikke kom gjennom nåløyet denne gangen, biter tennene sammen og prøver på nytt.

– Jeg kan minne om at MEF-entreprenøren Hæhre, som ikke ble kvalifisert til Tvedestrand-Arendal-kontrakten, nå har en track-record med kontrakter i alle de fire regionene våre. De har lykkes med å snu seg om etter et nederlag, og blitt veldig gode i neste runde. Dette er også en holdning vi ser igjen hos mange av de utelandske aktørene. Mange feiler i begynnelsen, men de gir ikke opp og det gir resultater på sikt. Den «stayer-evnen» ønsker vi også at de norske aktørene viser, sier Børseth som viser til at Nye Veier har norske leverandører på alle kontrakter med unntak av én.

– Vi har også gitt vedlikeholdskontrakt til Risa – som er en MEF-bedrift, sier han.

De fire som gikk videre i konkurransen om å bygge E6 fra Ulsberg til Vindåsliene i Trøndelag er:

  • Acciona Construcción, S.A. (Spania) med COWI AS og Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, S.A.
  • AF Gruppen Norge AS med Norconsult AS
  • FCC Construcción, S.A. (Spania) med Rambøll Norge AS
  • Joint venture Salini Impregilo/ Pizzarotti, Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A (Italia) med SWS Engineering S.p.A