Hans Kjetil Traen, adm.dir. Marthinsen & Duvholt, og Lars Andre Tangerås, direktør portefølje Sør i Bane Nor, signerte kontrakten om bygging av togparkering Tønsberg. Bak f.v. Gro Helen Skaar, prosjektleder Bane Nor og Hans Petter Ytterbøe, prosjektleder Marthinsen & Duvholt. Foto: Foto: Anne Mette Storvik/Bane NOR

Hans Kjetil Traen, adm.dir. Marthinsen & Duvholt, og Lars Andre Tangerås, direktør portefølje Sør i Bane Nor, signerte kontrakten om bygging av togparkering Tønsberg. Bak f.v. Gro Helen Skaar, prosjektleder Bane Nor og Hans Petter Ytterbøe, prosjektleder Marthinsen & Duvholt. Foto: Foto: Anne Mette Storvik/Bane NOR

Marthinsen & Duvholt bygger togparkering for Bane Nor i Tønsberg

Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med Bane Nor om bygging av togparkering Tønsberg. Kontrakten har en verdi på cirka 247 millioner kroner.

I forbindelse med etableringen av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen skal Bane Nor bygge et nytt togparkeringsanlegg på Barkåker ved Tønsberg. Anlegget vil få kapasitet til parkering av 14 togsett og vil gjøre det mulig å øke kapasitet og antall avganger mellom Oslo og Tønsberg.

– Dette prosjektet passer meget godt til vår kompetanse og portefølje og vi er veldig glade for å få tilliten til å gjennomføre nok et prosjekt for Bane Nor på Vestfoldbanen, sier Hans Kjetil Traen, administrerende direktør i Marthinsen & Duvholt i en pressemelding.

– De leverte det beste tilbudet sammenlagt på kriteriet kvalitet/gjennomføring og pris, sier Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane Nor.

Kontrakten omfatter etablering av komplett togparkering med 14 plasser fordelt på 7 spor på 220 meter, samt arbeid knyttet til påkoblingsspor og dobbeltspor. Det skal bygges serviceplattformer, servicebygg, tekniske hus, pumpestasjon samt adkomstvei. En eksisterende bru over jernbanen skal også delvis rives og reetableres for å tilrettelegge for påkoblingsspor.

Traen forteller at de vil ha med seg flere Skanska-enheter i gjennomføringen av prosjektet.

– Dette er et skikkelig OneSkanska-prosjekt. Entreprenørservice vil utføre fundamenteringsarbeider, Stålfabrikken vil levere ståldrager til serviceplattformene og Industri, Bro og Marine vil støpe fundament for bru, samt støttemurer, sier han.

Arbeidene starter opp i løpet av første kvartal 2023 og prosjektet skal være ferdigstilt i august 2025.