Foto: Statens vegvesen

Må sprenge bort mer fjell på E18 i Larvik

Nye sprekkdannelser i fjellet gjør at Statens vegvesen har besluttet å fjerne mer fjell ved rasstedet ved E18 Bommestad. Dette medfører at veien muligens ikke vil åpne for normal trafikk før påske.

Siden midten av januar er det sprengt bort cirka 19.000 kubikkmeter fjell ved rasstedet. Målet for arbeidet har vært å åpne E18 ved Bommestad for normal trafikk før påske.

- Samtidig har Statens vegvesen vært tydelig på at fjellet bestemmer fremdriften, skriver etaten på sine nettsider.

Planen har vært å sprenge ned cirka 15 meter av toppen på fjellskjæringen hvor raset gikk i desember. Etter en sprengning i forrige uke ble det avdekket at det er sprekkdannelser også videre nedover i fjellet.

- På grunn av fjellets struktur og sprekkdannelser, kan vi ikke sikre denne delen av fjellskjæringen med bolter. Det betyr at fjellskjæringen må fjernes. Denne vurderingen er gjort i tett dialog med prosjektets geolog, forklarer Tore Jan Hansen, prosjektleder i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Beslutningen om å fjerne mer fjell omfatter et parti som er ca. 20 meter bredt. Det beregnes at total mengde fjell som sprenges bort (inkludert denne endringen) vil bli ca. 25 000 m3.

Ikke gitt opp målet om normal trafikk til påske

- Vi har hatt som arbeidsmål å kunne åpne E18 forbi Bommestad til normal firefelts trafikk før påske. Dette målet var satt under forutsetning at opprinnelig plan ville gå som normalt. Usikkerheten har hele tiden vært hvordan fjellet reagerer på hver sprengning med tanke på de sprekker og slepper som finnes i fjellskjæringen, sier Hansen.

Selv om det nå blir mer sprengningsarbeid, har ikke Statens vegvesen helt gitt opp håpet om å åpne veien som normalt før påske.

- Vi ser det blir utfordrende å klare målet, men redusert tilbud til trafikantene og kostnader er drivkrefter for å ferdigstille arbeidet så fort som mulig. Men vi ønsker å være tydelig på at ønsket om å åpne veien så fort som mulig ikke skal gå på bekostning av kvaliteten og sikkerheten, sier Hansen.

Gjenstående arbeid

Statens vegvesen planlegger å avslutte sprengningsarbeidet i løpet av uke 12. Etter dette gjenstår det å fjerne alle steinmasser, samt containerne som er satt ut som beskyttelsesvegg. Det skal monteres sikringsbolter på begge sider av E18, montering av nytt vegrekkverk og oppsett av elektroinstallasjoner og skilt. Det må i tillegg etableres nye veggrøfter, og eventuelle skadde rør og ledninger må byttes ut. Det anses som lite sannsynlig at det må gjøre større utbedringer og gravearbeid på selve vegkroppen, men mulige tiltak er asfaltfresing og asfaltering. I forbindelse med disse oppgavene, må det påregnes at E18 stenges to til tre netter.

- Vi skulle gjerne vært tydeligere på åpningsdato, men sprekker i fjellet gjør at vi må utføre mer arbeid enn vi først trodde. Det er viktig for oss at vi gjør et grundig arbeid, og sikkerheten er alltid det viktigste, sier Hansen.