Illustrasjon: Fornebubanen

Lyser ut første tunnelentreprise på Fornebubanen

Fornebubanen lyser ut sin første store tunnelentreprise, mellom Lysaker og Fornebu.

Det skriver Fornebubanen i en pressemelding onsdag.

Fornebubanen er det største T-baneprosjektet i Norge i nyere tid.

Først ute var Fornebu sør med rivning av eksisterende bygningsmasse og etablering av en stor byggegrop. Denne uken kommer tunnel- og grunnentreprise Lysaker – Fornebu ut i markedet. Det skal drives tunnel - inkludert tverrslag - på om lag 2,3 kilometer, fra tre påhugg. I tillegg skal det etableres byggegroper og bergsjakter for Flytårnet og Fornebuporten stasjon, heter det i pressemeldingen fra prosjektet.

Hovedmengden av arbeidene i denne entreprisen består av:

  • Sprengning av tunnel og sjakter: 442.000 kubikkmeter
  • Injeksjonssement: 14.200 tonn
  • Vannsikring membran: 7.350 kvadratmeter
  • Sprøytebetong: 17.800 kubikkmeter
  • Konstruksjonsbetong: 5.100 kubikkmeter
  • KC-peling: 190.000 kilo
  • Spunt AZ/RD: 1.300 kvadratmeter / 7.000 meter
  • Utgraving av løsmasser: 37.000 kubikkmeter

Arbeidene vil være aktuelle for større tunnelentreprenører, skriver prosjektet i pressemeldingen. Kontrakten er basert på NS 8405 og Statens vegvesens prosesskode. Det vil legges vesentlig vekt på entreprenørenes oppdragsorganisasjon, gjennomføringsevne, samt klima og miljø som tildelingskriterier. Kontrakten vil være basert på Oslomodellen for en seriøs bygg- og anleggsbransje. Prosjektet planlegger også en leverandørkonferanse før sommeren, heter det i meldingen.

Les mer om konkurransen på doffin.no.

Konkurransen gjennomføres med forhandling, og Fornebubanen ber om tilbud som kan sikre en gjennomføring med sluttidspunkt før fellesferien 2023.

Fornebubanen skriver at de håper å signere kontrakt før jul 2020, og planlagt oppstart for arbeidene er slutten av februar 2021.

‒ Vi er fornøyde med at den første av flere tunnelentrepriser nå skal ut i markedet. Med tanke på den spesielle tiden vi befinner oss i er det viktig med forutsigbarhet og kontinuitet i oppdragene. Denne kontrakten og kommende kontrakter vil være inndelt på en måte som vi tror vil være attraktivt for markedet og vi håper mange entreprenører melder sin interesse i konkurransen, sier Ruth G. Haug, prosjektleder tunnel i Fornebubanen.

Fornebubanen skal bli en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Banen vil bli omtrent åtte kilometer lang, og skal ha seks stasjoner; Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Byggingen av banen starter i år, og den skal stå klar til drift i 2027.

Marthinsen & Duvholt starter forberedende arbeider for en tverrslagstunnel på Fornebu allerede i sommer. Kontrakten er verd 20 millioner kroner, og utgjør anleggsstart på prosjektet.

– Kontrakten er første del av en stor utbygging som vi selvsagt ønsker å være en del av, sier daglig leder Frank Duvholt i Marthinsen & Duvholt til avisen Budstikka.