I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt for til sammen cirka 800 millioner kroner. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.
I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt for til sammen cirka 800 millioner kroner. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.

Legger asfalt for 800 millioner - på dette området er Norge verdensledende

I 22 av årets 24 asfaltkontrakter på riksveiene har Statens vegvesen vektlagt CO2-utslipp ved tildeling av kontraktene. Den norske asfaltbransjens klimakutt blir lagt merke til også utenfor landegrensene.

– Norge er verdensledende når det gjelder klimakutt for asfalt. Statens vegvesen ligger an til å redusere CO2-utslippene på asfalt med 70 prosent innen 2030, sier Thor Asbjørn Lunaas, teamleder for asfalt i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Tre av asfaltkontraktene er pilotkontrakter hvor en kombinasjon av asfaltens levetid, CO2-utslipp og pris avgjorde hvilken entreprenør som vant anbudet. Entreprenørene kan selv velge massetype og beskrive sammensetning, hvilke materialer som brukes og hvilke egenskaper asfalten får, opplyser Vegvesenet.

– Asfaltens levetid er viktig, og sammen med bransjen jobber vi for å bedre varigheten. Det er positivt både med tanke på kostnader og utslipp. I disse kontraktene nyttiggjør vi oss av entreprenørenes kunnskap og erfaring til å gi oss et asfaltdekke som både er slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, sier Lunaas.

Blir lagt merk til

Ifølge Statens vegvesen blir den «grønne» asfalten blitt lagt merke til, også utenfor Norges grenser.

– Internasjonalt har vi blitt lagt merke til. Vi merker at mange er interessert i hva vi har gjort og hvilke grep vi har tatt for å redusere utslippene knytte til asfalt. Det er selvfølgelig moro, forklarer Lunaas.

I alt har Statens vegvesen inngått 24 kontrakter for årets asfaltsesong. Disse har en verdi på til sammen cirka 800 millioner kroner, og omfatter leggingen av cirka en halv million tonn asfalt.

Kart med oversikt over strekningene Statens vegvesen skal asfaltere i 2023.

Thor Asbjørn Lunaas, teamleder for asfalt i Statens vegvesen. Foto: Sindre Sverdrup Strand.

Thor Asbjørn Lunaas, teamleder for asfalt i Statens vegvesen. Foto: Sindre Sverdrup Strand.

Kompenserer for prisstigningen

Asfaltbransjen er som resten av samfunnet rammet av høy prisstigning. Bindemiddelet bitumen har blitt dyrere sammen med flere andre innsatsfaktorer.

– Nytt i år er at Statens vegvesen som byggherre kompenserer for prisutvikling i henhold til SSB-indeks for asfalt. Tidligere har vi bare gitt kompensasjon for prisstigning for bitumen. Helt konkret betyr dette at Statens vegvesen tar mer av prisrisikoen, forklarer Lunaas.

Kompensasjonen er noe Statens vegvesen har blitt enige med Entreprenørforeningen for Bygg og Anlegg (EBA) om, skriver Vegvesenet.

– Vis hensyn til asfaltarbeiderne

Statens vegvesen vektlegger viktighetene av at trafikantene tenker på sikkerheten til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene som nå skal på jobb langs veiene.

Ifølge Vegvesenet oppstår det hvert år trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet.

– Vi ber alle trafikanter om å ta det med ro og vise hensyn til de som jobber langs veiene. De er på jobb for oss alle, understreker Lunaas.