Generelt sett er det de minste kommune som gjør det dårligst, skriver Nationen.
- Jeg er stolt. Dette er en stor honnør til alle våre ansatte, sier en strålende fornøyd ordfører i Larvik, Øyvind Riise Jenssen (H).
Forrige gang Forbrukerrådet gjennomførte en slik test, i 2005, havnet Larvik midt på treet, og det var de ikke fornøyd med.
- Dette har vært en bevisst satsing fra oss. Vi bestemte oss for å bli bedre både på informasjon og service, sier Jenssen, som leder en kommune som hadde 41.364 innbyggere ved årsskiftet.
Sint
Fullt så fornøyd er ikke ordfører Lillian Hansen (Ap) i Moskenes (1.156 innbyggere). Hun er sint og mener kommunen blir urettmessig uthengt.
- Jeg setter store spørsmålstegn ved gjennomføringen av undersøkelsen. Vi er ikke dårligst på service i Norge. Samtidig med denne undersøkelsen har vi kjørt en undersøkelse som er blitt vurdert eksternt. Den undersøkelsen gjelder brukerne direkte og er blitt kjørt i alle de seks kommunene i Lofoten. I den kommer Moskenes på topp, sier Hansen.
Omfattende test
Testen til Forbrukerrådet er ifølge Forbrukerrapporten gjennomført ved at 50 testmedarbeidere fra Forbrukerrådet har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige av landets kommuner med diverse henvendelser via telefon, e-post og kommunenes nettsider. De har også sjekket kvaliteten på tjenester som tilbys på de kommunale nettsidene
Til sammen er det hentet inn 32.000 informasjonspunkter i testen, skriver Forbrukerrapporten. Dette dreier seg om alt fra informasjon om feiing, åpningstider på SFO og spørsmål om skattekort, til når helsesøster er til stede og grenseavstander ved oppsetting av redskapsbod.
- Nøkkelord
- Eiendom
- Næringsliv