Illustrasjon: L2 Arkitekter

Kynningsrud fikk Farrisbrua

Kynningsrud Fundamentering AS har fått i oppdrag av Bilfinger å utføre pele- og spuntarbeidene for den nye Farrisbrua.

Farrisbrua er en motorveibru på E18 gjennom Larvik i Vestfold. Brua blir en 570 meter lang og 28 meter bred skråstagbru som krysser Farris ved Farriseidet, og inngår i veiprosjektet "E18 Bommestad-Sky". Brua er forventet å åpne 1. juli 2017. Tyske Bilfinger skal bygge Farrisbrua for 718 millioner kroner ekskl. mva. Byggherre er Statens vegvesen.

Brua går i horisontal kurve rundt Farrisvannets sydlige bredd. Brua blir hovedsakelig en betongbru, men den midtre delen på 120 meter blir en skråstagbru i stål, med to stykk 70 meter høye V-formede betongtårn som tiltes både utover og bakover.

Det som skiller brua fra andre bruer i Norge er at det er en skråkabelbru i kurve. Skråkabelbru er det bygget flere av, men den at den ligger i en kurve er ikke gjort tidligere her i landet.

Brua består av ti fundamenter av varierende størrelser. To av fundamentene utføres av Bilfinger selv, bl.a. tårnfundamentet som består av pilarer. De øvrige fundamentene skal stå på stålkjernepeler til fjell og stålrørspeler (friksjonspeler) i morene. Rundt de fleste fundamentene etableres kasser med spunt og rørspunt. Magerbetong sikres mot oppdrift ved hjelp av løsmassestag.

Kynningsrud Fundamentering AS' kontrakt har en verdi på ca 87 millioner kroner og utføres i arbeidsfelleskap med Hallingdal Bergboring AS.