Kronstad Stasjon

Ill.: Link arkitektur

Området Kronstad i Bergen er i midt en større transformasjonsprosess, der ulike større utbyggingsprosjekter er fullført og flere er på vei. I disse dager er Skanska Norge i ferd med å fullføre boligprosjektet Kronstad Stasjon på vegne av Axer Eiendom.

Fakta

Sted: Bergen

Prosjekttype: Leiligheter

Areal: 6.890 kvadratmeter

Byggherre: Axer Eiendom

Totalentreprenør: Skanska Norge

Utbyggingskostnader: 146 millioner kroner eks. mva.

Arkitekt: Link arkitektur

Rådgivere: RIB: H2 Byggteknikk l RIBr: Konsepta l RIG, RIA: Multiconsult l RIV, RIVA: Asplan Viak l RIBfy: Link arkitektur l RIEn: Skanska Teknikk l RIE: Voss Elconsult

Underentreprenører og leverandører: Teknisk entreprenør: Bravida l Tømrerarbeider: Byggmester Markhus l Teglfasader: Stofix Norway l Maling og gulvbelegg: Bergen Vedlikeholdspartner l Stikningsarbeider: Skanska Survey l Garasjeport: Portmann l Parkeringsløsning: P-Plan l Byggvask: RTBC l Bærestål: Alsaker Stål l Kjøkken: HTH l Blikkenslager: Bergen Air l Riving og grunnarbeider: Rivenes l Utomhus: Tommys Hage & Anlegg l Prefab: Contiga l Gulvstøp: Hummervoll Industribelegg l Brann-isolering: Damsgård Brannsikring l Heis: Ing. Stein Knutsen l Glass-/aludører: John Holvik l Taktekking: Icopal Tak l Trapper: Hagen l Flislegging: Bru & Wiese-Hansen l Lås og beslag: Certego l Stillas: Rentas l Parkett: Bo Andren l Balkonger og rekkverk: Cosmos Construction l Vinduer: Nordan l Dører: Swedoor l Avfallsanlegg: Bossug l Skilt: Protector l Fasadeplater: Cembrit

Dette området blir regnet som attraktivt i Vestlandets hovedstad, med kort vei til mye av hva byen kan tilby, blant annet flere utdanningsinstitusjoner og mange arbeidsplasser. Bybanen har et stopp i nærheten, og en ny linje med et nytt stopp kloss inntil boligprosjektet, et stopp som bærer nettopp navnet Kronstad stasjon, har også medvirket til at interessen rundt utbyggingen har vært stor.

Prosjektet Kronstad Stasjon består av 70 leiligheter i tillegg til en næringsdel i første etasje. Leilighetene varierer fra 38 til 132 kvadratmeter i størrelse, og de dyreste enhetene kan skryte av svære takterrasser. Den største er på hele 152 kvadratmeter, med godt utsyn og store deler av byen. 53 av 70 leiligheter er solgt, og rundt halvparten av kjøperne er allerede innflyttet. Skanska er nå i ferd med å overlevere resten av leilighetene, og prosjektleder Øistein Kausland i Skanska Norge er godt fornøyd med gjennomføringen av utbyggingen.

Trang tomt

– Utbyggingen har stort sett gått som planlagt. Man møter alltid på noen utforinger i prosjekter, men vi har sammen med våre samarbeidspartnere klart å løse utfordringene underveis og på en god måte, sier Kausland. Det har blant annet vært en meget trang tomt med bebyggelse tett inntil på alle kanter.

Prosjektet går totalt over seks etasjer. Dette inkluderer en underetasje som inneholder noen leiligheter og 27 parkeringsplasser, hvor man har tatt i bruk et automatisert multiparkeringsanlegg. I tillegg finnes det boder i underetasjen.

Deler av første etasje mot Fabrikkgaten består av næringsarealer, for øvrig av leiligheter. Etasjene oppover består av leiligheter i ulike størrelser og omfang. Boligdelen består av to- til femroms leiligheter, hvor de dyreste har en markedspris på rundt 12 millioner kroner. På toppen er det felles og private takterrasser, hvor det også er tilrettelagt for at beboerne kan lage sin egen urte-hage, med flere store og små grønt-arealer. De fleste leilighetene har også egne balkonger.

Prosjektet er ferdig til avtalt tid, og Kausland ser nå fem til å fullføre de siste detaljene før alt fremstår som helt ferdig.

Rev eksisterende bygningsmasse

Arbeidet med å realisere prosjektet startet i april 2019. Totalentreprisen omfattet også riving av eksisterende bygningsmasse, som besto av et cross fit-senter og ulike næringsarealer.

– Rivearbeidet gikk bra, og grunnen var som forventet. Vi måtte sprenge en del, og bygningen er fundamentert til fjell, sier Kausland.

Råbygget er tradisjonelt utført i plasstøpt betong.

– Bygget har mange vinkler og kon-struksjonen er utformet slik at vi landet på en plasstøpt løsning i stedet for betongelementer, sier Kausland. Skanska utførte betongarbeidet og innvendig tømmerarbeid som egenproduksjon, og hele råbygget sto klart på åtte måneder.

Variert fasadeuttrykk

Fasaden består av tegl, trekledning og Cembrit-plater. Taket er isolert og tekket, og mesteparten av tak-arealene består av terrasser og grøntområder.

Oppvarming av bygget skjer via fjernvarme med bruk av vannbåren varme i samtlige etasjer, som er fordelt til alle oppholdsrom.

– Den kanskje største utfordringen fikk vi med behovet for større vanntrykk til brannslukkingsanlegget. Dermed måtte det etableres en trykkøkningstank for dette på tomten. I tillegg var det en del utfordringer med ivaretakelse av brannkrav mot naboeiendommer. Med litt omprosjektering fikk vi på plass denne uten at vi gikk glipp av for mye tid. Med koronapandemien fikk vi noen forskyvinger i fremdriftsplanen, men i det hele har alt gått som vi planla for, legger Kausland til.

Arkitekt for utbyggingen er Link arkitektur. De har lagt vekt på at teglsteinsfasaden som vender mot Fabrikkgaten skal koble den nye konstruksjonen til den historiske konteksten. Deler av fasaden på bakkeplan er også trukket tilbake for å åpne opp bygningen mot Fabrikkgaten og for å skape rom for gateliv. Prosjektet er utformet med ulike gesimshøyder samt en materialbruk som skal være med på å skape spill i fasaden.

Kausland forteller at det har vært stor aktivitet på tomten gjennom hele byggeperioden, med rundt 80 ansatte i arbeid samtidig når aktiviteten var på topp.