Kritikk mot Vegvesenet etter tunnelbrann

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) retter kritikk mot Statens vegvesen etter brannen i et vogntog inne i Oslofjordtunnelen i juni 2011.

Torsdag 23. juni 2011 kl. 14.36 begynte det å brenne i et polskregistrert vogntog inne i den ca. 7,3 km lange Oslofjordtunnelen som følge av motorhavari. Faresituasjonen for trafikantene ble forsterket av at tunnelens sikkerhetsutrustning og beredskapsløsning ikke var tilstrekkelig tilrettelagt for selvredning, og dermed ble flere trafikanter fanget i røyken.

25 av 34 trafikanter kom seg ut av tunnelen på egenhånd. Ni trafikanter ble senere evakuert fra tunnelen av redningsmannskap.

Undersøkelsene til Havarikommisjonen har avdekket at Oslofjordtunnelens sikkerhetsnivå ikke var tilstrekkelig sett opp mot tunnelens trafikkvekst og - sammensetning.

SHT mener at dette har sammenheng med at Statens vegvesens sikkerhetsstyring av Oslofjordtunnelen ikke hadde fanget opp det aktuelle risikobildet, og at den risikobaserte tilnærming til sikkerheten og beredskapen i tunnelen var mangelfull.

SHT fremmer fire sikkerhetstilrådinger basert på denne undersøkelsen.