Dette bildet er tatt av kameraet på robotkjøretøyet. For at roboten skal kunne lokalisere seg selv, gjør den en rekke markeringer (som er de fargede markeringene i bildet) i tunnelen. Disse markeringene brukes av posisjoneringsalgoritmen. Foto: SINTEF
Dette bildet er tatt av kameraet på robotkjøretøyet. For at roboten skal kunne lokalisere seg selv, gjør den en rekke markeringer (som er de fargede markeringene i bildet) i tunnelen. Disse markeringene brukes av posisjoneringsalgoritmen. Foto: SINTEF

Jobber for raskere og billigere tunnelarbeid med roboter - vil ha med seg norske selskaper

Det jobbes nå med at robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler går fem ganger raskere og koster 25 prosent mindre enn før. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.

Det er kostbart og tidkrevende å inspisere og vedlikeholde aldrende infrastruktur som tunneler, oljeraffinerier og broer, for å møte dagens strenge sikkerhetskrav. Nylig ble de første testene av en helt ny løsning som kan bidra til å få slutt på lange perioder med nedstengning, utført i Hellas.

Seniorforsker i SINTEF og prosjektleder for forskningsinstituttets arbeid i PILOTING, Henrik Lindkvist, ønsker nå kontakt med infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold og autonome farkoster i Norge. Disse kan få mulighet til å teste de nye løsningene for inspeksjons- og vedlikeholdsarbeid i tunneler. Foto: SINTEF

Seniorforsker i SINTEF og prosjektleder for forskningsinstituttets arbeid i PILOTING, Henrik Lindkvist, ønsker nå kontakt med infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold og autonome farkoster i Norge. Disse kan få mulighet til å teste de nye løsningene for inspeksjons- og vedlikeholdsarbeid i tunneler. Foto: SINTEF

Siden 2020 har 13 selskaper og organisasjoner fra seks land jobbet sammen i det europeiske forskningsprosjektet PILOTING, for å gjøre det lettere å utføre inspeksjon og vedlikehold av sivil infrastruktur. Ved hjelp av roboter og digitale løsninger basert på blant annet sensorer og kunstig intelligens skal prosjektet bidra til at oppgavene kan gjøres mer effektivt og mindre kostbart. SINTEF er prosjektets norske partner.

– Målet med PILOTING er at inspeksjonstiden skal ta 80 prosent kortere tid enn tradisjonelle inspeksjonsprosedyrer. Og ved å bruke robotteknologier er målet å redusere inspeksjonskostnadene med minst 25 prosent, sier seniorforsker og prosjektleder for SINTEFs arbeid i prosjektet, Henrik Lundkvist, i en melding fra SINTEF.

Det EU-finansierte prosjektet utvikler ti droner og bakkeroboter, som nå har blitt testet i reelle omgivelser.

Forskerne har blant annet utviklet et robotisert bakkekjøretøy med inspeksjonskamera og lidar-teknologi, som skal brukes til å ta bilder og utføre 3D-målinger i vanskelig tilgjengelig infrastruktur. Kjøretøyet har også med seg en drone som tar detaljerte bilder der det er behov for det. Nå testes det også ut algoritmer, som ved hjelp av data som samles inn under inspeksjonen, gjør det mulig å oppdage feil i strukturen automatisk. Disse algoritmene vil også kunne brukes til overvåking av infrastrukturen over tid og bidra til å forutsi når det er tid for vedlikehold.

SINTEFs forskere har en viktig oppgave i dette arbeidet.

– Vi jobber med utviklingen av en sensorbasert løsning for at bakkekjøretøyene skal kunne lokalisere seg selv i en tunnel, hvor det ikke er tilgang til satellittbasert lokalisering. En slik løsning gjør det mulig å finne ut helt nøyaktig hvor skadene i tunnelen er, og gjør det også enkelt å overvåke skadenes utvikling over tid og finne dem igjen ved nye inspeksjoner, sier Lundkvist. Løsningen ble nylig testet i Hellas, og forskerne jobber nå med ny og mer robust design og forbedringer av posisjoneringsalgoritmen før PILOTING-løsningene skal ferdigstilles og testes på nytt i Hellas i 2023.

Takket være FORSTERK-midler fra Norges forskningsråd, vil nå SINTEF bidra til at norske aktører som er interessert i robotisert inspeksjon og autonomi, også kan få teste løsningene og lære av PILOTING-prosjektet.

– Vi ønsker kontakt med flere infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold og autonome farkoster. Vi viser gjerne frem løsningene vi har utviklet og gir mulighet til å teste for å vurdere hvordan de kan videreutvikles og tilpasses nye bruksområder og de spesielle utfordringer vi har i Norge, sier Henrik Lundkvist.

Dette prosjektet har fått støtte fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 etter tilskuddsavtale nr. 871542.

PILOTING består av 13 partnere fra Hellas, Spania, Sveits, Frankrike, Norge og Nederland og ledes av spanske FADA-CATEC. SINTEF representerer Norge i prosjektet.