JCB 413K og 418K er nå leveringsklare.

JCB-maskiner klare for levering

Etter lansering tidligere i år, er Rosendal Maskin AS nå i full gang med å levere de første JCB 413K og 418K.

Maskinene erstatter de tidligere modellene 412K og 416K. Som forventet har maskinene slått godt an hos firmaer som driver med snøbrøyting.

Som sin forgjenger 412K, veier den nye 413K 8,5 tonn. Den nye modellen er utstyrt med JBs egen 4,8 liters motor, som oppfyller utslippskravene til Steg 3B/Tier 4i uten partikkelfilter og AdBlue. De nye utslippskravene løses ved hjelp av EGR og Variabel Turbo Geometri. Motoreffekten er øket fra 130HK til 145hk. Sekstrinns girkasse fra ZF gir sammen med den store motoren en topphastighet på 50km/t.

Effektøkning

Den populære 10-tonns hjullasteren 416K er nå erstattet av 418K. Ved overgangen til Steg 3B/Tier4i, har JCB beholdt den sekssylindrede motoren fra Cummins, men øket effekten til hele 173hk. Også denne motoren løser utslippskravene uten partikkelfilter og AdBlue. Sammen med ZFs 6-trinnsgirkasse med full lock-up i alle gir, gir den maskinen en hastighet på 50km/t. Lockup og økt motoreffekt gjør også at den holder hastigheten over 45km/t selv i motbakker.

Samme plattform

Begge modellene er bygget på samme plattform, og har fått den samme romslige hytte. De store glassarealene sammen med det skrånende motorpanseret en overlegen oversiktlighet. Hyttene med et volum hele på tre kubikkmeter, er størst i sin klasse. Automatisk klimaanlegg er standardutstyr i Norge.

Stort utstyrsvalg

Kundene kan selv velge om lasteraggregatet skal betjenes med tre små spaker - joystick med egen liten spak ved siden av til ekstrahydraulikk, eller joystick med proporsjonalbetjening av ekstrahydraulikk. Maskinen leveres med bryter for konstant oljemengde, og trinnløs regulering av oljemengden. Kunden har også mulighet til å velge hydraulisk- eller mekanisk hengerfeste med uttak til hydraulikk og bremser til henger. Selv om kundene kan velge akseltype og dekk, lander de fleste på LSD-aksler og Michelin X SNOWPLUS seipede vinterdekk. Kombinasjonen gjør at de fleste slipper både kjetting og pigger.

Enklere vedlikehold

Tilgjengeligheten for service og vedlikehold er forbedret betraktelig. De nye modellene har ett stort motordeksel som gir god tilgang til alle servicepunkter. Batterikassen er flyttet til stigtrinnet under førerdøren, og hovedstrømbryteren flyttet ut samme sted og er tilgjengelig uten å åpne noen deksler. Begge modellene leveres med fire LED arbeidslamper fremover og fire LED arbeidslamper bakover.