Ford Ranger utvider det allerede rikholdige modellprogrammet når Wolftrak og Stormtrak kommer til Norge i løpet av høsten. Foto: Ford

To nye og tøffe arbeidshester fra Ford

Til høsten kommer to nye Ford Ranger-modeller. Stormtrak og Wolftrak blir to spesialvarianter av den svært populære pickupen.

– Kunder i Norge og i resten av Europa har virkelig falt for designen og den imponerende kapasiteten Ranger har. Vi ønsker å tilby mer av begge deler, og å gi kundene våre enda flere valgmuligheter, derfor har vi utviklet nye Stormtrak og Wolftrak, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, til Byggeindustrien.

Begrenset antall

De nye modellene skal produseres i et begrenset antall. De første bilene kommer til Norge i løpet av høsten, og kan bestilles i løpet av de neste ukene. Ranger finnes allerede som ekstremvarianten Raptor, den rallyinspirerte MS-RT og XLT, Limited, Wildtrak og Thunder.

– Ranger Wolftrak leveres med toliters dieselmotor på 170 hk, mens Stormtrak leveres med samme motorblokk, men med to turboer og 213 hk. Dreiemomentet er 420 Nm i Wolftrak-motoren, mens Stormtrak har hele 500 Nm, sier Markussen.

Double Cab og Rap Cab

Etter et rekordbra 2020, ble Ranger igjen ble den mest solgte pickupen i Europa med en markedsandel i segmentet på hele 34,9 prosent. I Norge var markedsandelen på 31 prosent.

Nye Ranger Stormtrak bygger på Wildtrak-serien, men kommer med enda flere komfortfunksjoner og unik design. Den eksklusive pickupen blir tilgjengelig som både Double Cab og Rap Cab.

Et standard firehjulstrekksystem, med valgmuligheter for både bakhjulstrekk og lav-serie firehjulstrekk, gir svært god fremkommelighet. I kombinasjon med den avanserte 10-trinns automatgirkassen, blir kjøreopplevelsen svært komfortabel.

Spesielle farger

Lakkfargen Rapid Red er unik for Ranger Stormtrak. Modellen vil også være tilgjengelig i lakkfargene Frozen White, Sea Grey og Blue Lightning. I likhet med de fleste andre Ranger-variantene får bilen opptil et tonns nyttelastkapasitet, og en maks tilhengervekt på 3.500 kilo.

Wolftrak-varianten er ifølge Ford utviklet for kunder som vil ha en skikkelig arbeidshest og en tøff, ujålete pickup. Den er basert på Ranger XLT-serien. Et firehjulstrekksystem som kan skiftes til bakhjulstrekk og motsatt mens man kjører, elektronisk differensialsperre på bakhjulene og All-Terrain-dekk tilpasset terreng, er standard på Wolftrak. Det er også lavserie med trekk på alle fire hjul for å forsere de mest krevende underlagene. Med Conquer Grey-lakken, sammen med gjennomgående matt svarte detaljer, 17 tommers aluminiumsfelger, stigtrinn og mørke Wolftrak-merker, blir Ranger Wolftraks særegne stil enda tydeligere. Wolftrak kan også leveres med fargen Sea Grey.

– Vi har hatt stor suksess med våre spesialmodeller tidligere, og har stor tro på at både Stormtrak og Wolftrak kan bidra til å gjenta denne suksessen, sier Markussen.