På Hvervenbukta i Oslo oppgraderer NCC badeplassen før kommende sommersesong. Her benyttes blant annet helelektrisk tippbil og hjullaster. Graveren går på biodiesel. Foto: NCC

Spår elektrisk år for NCC

Andelen elektriske anleggsbiler og maskiner i NCC øker, og 2021 tegner til å bli det store året for elektriske anleggsmaskiner i selskapet.

Elektrifiseringen av bygge- og anleggsbransjen pågår for fullt. Snart 20 prosent av NCCs anleggskjøretøyer er nå elektriske, og andelen øker.

– Med Regjeringens mål om fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren innen 2025, og lokale målsetninger som Oslo kommunes mål om fossilfri anleggssektor innen 2025 og utslippsfri innen 2030, er det viktig at omstillingen kommer godt igang. Derfor er det viktig at bærekraftige løsninger vektlegges i anbud, sier maskinsjef Jørgen Grønvold i NCC i en pressemelding.
Entreprenøren har 32 elektriske kjøretøyer i porteføljen, primært elektriske varebiler, samt en tippbil som går på LNG biogass. Nylig ble dette fossilfri-arsenalet igjen utvidet, da de to første Volvo FE Electric tipp- og krokbiler ble tatt i bruk i NCCs anleggs- drift og vedlikeholdsavdeling i Oslo.

- Så vidt oss kjent er disse blant de første helelektriske tipp- og krokbiler registrert i Norge. De er svært fleksible i drift, og velutrustet til å håndtere en rekke av våre anleggs- og lasteoppdrag, forteller Svein Nilsplass, Områdesjef Oslo i NCC Infrastructure.

I et prosjekt på Hvervenbukta og Ekeberg, som NCC har for Bymiljøetaten i Oslo, brukes blant annet helelektrisk hjullaster og tippbil.

- 2021 tegner til å bli det store året for elektriske anleggsmaskiner i NCC, forteller maskinsjef Grønvold.

- Vi leverer ut fem elektriske gravemaskiner i størrelse fra 2.5 tonn til 20 tonn, og en elektrisk hjullaster på størrelse 5 tonn i løpet av første halvår. De er tiltenkt benyttet i prosjekter for Oslo kommune, som er en betydelig pådriver for utslippsfrie bygg- og anleggsprosjekter, legger han til.

Ifølge NCCs maskinsjef ser det fremover ut til å løsne ordentlig innen satsing på utslippsfrie biler og maskiner.

- For anleggsbiler kommer det stadig flere aktører, nye modeller og med bedre rekkevidde. For lastebiler kommer det fremover større chassis, som kan bære flere av våre store påbygg. Så kommer produsentene også med egenutviklete anleggsmaskiner nå, hittil har dette i stor grad vært ombygde dieseldrevne maskiner. Dette vil forhåpentligvis øke leveringstakten betraktelig og gi et bedre utvalg, mener Grønvold.