Ikke godt nok

Byggsøk, som er den nasjonale løsningen for elektronisk kommunikasjon i plan- og byggesaker, har nå vært ute av drift i nærmere to uker. Dette skaper stor frustrasjon ute blant aktørene i byggenæringen.

Byggsøk har vært tilgjengelig i flere år, og er et nyttig verktøy som mange i byggenæringen har begynt å ta i bruk og ser verdien av. Det har vært med på å effektivisere papirflyten, og har gjort at deler av saksbehandlingen av plan- og byggesaker går lettere. Virksomhetene har nå lagt opp deler av sin drift etter dette hjelpemiddelet, og mange er nå fortvilet over at systemet har vært så lenge ute av drift.

Vi i Byggeindustrien har fått en rekke henvendelser rundt nedetiden til systemet - som driftes av Direktoratet for byggkvalitet ( DiBK) - og enkelte er både fortvilet og forbannet over hva som skjer. En av de som kontaktet oss i dag, som sitter i ledelsen i en av de større boligleverandørene, kaller nedetiden en skandale – og at dette ikke kan aksepteres. Når man nå å ty til manuelle rutiner, frykter enkelte dagbøter, at de ikke får gjennom pairene i søkeprosessene innen de gitte tidsfrister og at dette vil gå utover den daglige driften.

At et så viktig system har vært ute av drift over en så lang periode er rett og slett ikke godt nok – det er de aller fleste skjønt enige om – også DiBK skulle vi tro. Direktoratet sier til Byggeindustrien at de beklager problemene på det sterkeste og at det jobbes på spreng med å få systemet opp igjen, og vi har ikke noen grunn til å tvile på at de gjør hva de kan for å ordne problemet.

Men det er ikke første gang det er utfordringer med systemet, og om man ikke klarer å få opp en ny og mer stabil løsning, vil dette også åpenbart kunne skje igjen. Det må derfor settes inn ekstra ressurser for å få en ny og mer løsning stabil opp og gå så raskt som mulig. Når næringen nå har blitt flinke til å ta i bruke denne løsningen, som gjør at arbeidet blir gjennomført mer affektivt, viser dette at løsningen fungerer som planlagt. Da er det også meget viktig å få et mer stabilt system på plass, med de nødvendige backup-løsninger. Kommunal- og moderniseringsdepartementet må sette av midler til dette arbeidet, og DiBK bør sette seg ned sammen med næringen, som helt klart vil stille for å bidra i dette arbeidet.

På kort sikt får vi nå håpe dagens løsning kommer opp på beina igjen så raskt som overhodet mulig. For hver dag som går blir frustrasjonen ute i næringen stadig større.