Statistisk sentralbyrå meldte nylig om rekordsalg av hytter i Norge i 2020, med en økning på 30 prosent fra året før. Det ble solgt 15.800 hytter på det åpne markedet, og landets største hytteprodusent FH Gruppen, som har Familiehytta og Nordlyshytter i sin portefølje, kommer til å selge tusen nye hytter alene i år.
Ved inngangen til årets påskeferie er hytte et brennhett tema på flere måter. I spalten «Spørsmålet» i Byggeindustrien nr. 4 forteller Stine Karlsen om hvordan pandemien har påvirket hyttemarkedet for deres del.
– Vi hører at folk går mann av huse for å skaffe seg hytte. Har dere merket det?
– Å ja, det er helt sikkert. Det har vært et enormt trykk fra sommeren 2020. Våre «vanlige» kunder har gjerne drømt om hytte i mange år og planlagt hva slags hytte de ønsker seg. Mens «koronakundene» har ikke vært gjennom den prosessen. De skal bare ha en hytte, og helst så raskt som mulig.
– Hvem er koronakundene?
– Det er gjerne de som har pleid å reise til ferieleiligheten sin i Spania eller Frankrike, men som nå kjøper hytte for å ha et sted å feriere i Norge. De har sjelden tenkt nøye gjennom hva slags hytte de vil ha, og de har det utrolig travelt med å skaffe den.
- Nøkkelord
- Hytte