KAM Erik Nilsen, gründer og daglig leder Jan Tore Grindheim, operasjonell leder Kine Lunde, finanssjef Hilde Sælen og salgs- og markedssjef Daniel Skotheim i Fonn.

Henter 30 millioner kroner for å eksportere norsk byggteknologi

Fonn henter penger for å videreutvikle sin samhandlingsteknologi, og for å satse enda mer på eksport.

Et konsortium ledet av Idekapital, med Skagerak Maturo, Aidiom, Investinor og Oxer Kapital som co-investorer, investerer til sammen cirka 30 millioner kroner i det norske teknologiselskapet Fonn. Spesielt fokuserer selskapet fra Vestlandet på USA og Storbritannia.

Fonn er et samhandlingsverktøy for byggeprosjekt som sikrer kvalitet og effektiv bygging, ved å samle alle deltakere, all dokumentasjon og all kommunikasjon på ett sted.

- Vi har fulgt byggebransjen en stund, og har møtt flere programvareselskaper som har som mål å forbedre prosjektledelsen i byggeprosjekter. Vi har jobbet tett med ledergruppen i Fonn i flere måneder, vi har testet løsningen og snakket med mange bransjeaktører. Vi ble imponert av en overraskende høy kundetilfredshet. Fonn har tatt smarte valg for deres produkt ved å fokusere på brukervennlighet, og vårt inntrykk er at Fonn har den beste løsningen som er tilgjengelig. Vi ble øyeblikkelig imponert av det profesjonelle teamet og veksten de har hatt de siste årene, sier Frida Rustøen, Investment Manager i Idekapital i en pressemelding.

Fonn er naturlig nok fornøyd med å ha fått drahjelp til ytterligere satsing.

- Vi er utrolig ydmyk og stolt av å ha kommet i mål med et slikt stjernelag av investorer. Det også midt i en internasjonal krise. Det har vært krevende tider, men vi har holdt fokus og jobbet knallhardt gjennom vår og sommer, sier Jan Tore Grindheim, gründer og daglig leder i Fonn.

I meldingen forteller det at det norske teknologiselskaper allerede har suksess i utlandet. Tre år etter lansering har de, ifølge seg selv, allerede betydelige markedsandeler i Norge, og for ett år siden gikk selskapet inn i USA og Storbritannia. Der har de allerede signert flere avtaler med milliardselskaper, og 80 prosent av selskapets nysalg kommer i dag fra utlandet.

- Vi har vært uredd i måten vi har angrepet næringen, og vi har vært uredd ift. å satse internasjonalt tidlig. Vi har allerede fire ansatte i USA og tre i Storbritannia. Vi skal ytterligere styrke disse teamene. I tillegg utvider vi med spesialiserte roller for den første kundekontakten og for å sikre god opplæring og oppfølging av kundene, legger Skotheim til i meldingen.