Inspektører fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) gikk inn i tunnelen så snart dette ble vurdert som sikkert etter brannen 5. mai.
– Hendelsesforløp, brannsted og kjøretøytype var lik tilsvarende brann i 2011. Det ble gjort funn som tyder på at motorhavari forårsaket også denne brannen. Dette vil bli fulgt opp videre i forundersøkelsen, opplyser kommisjonen.
Brannslukking og evakuering ser ut til å ha fungert ved denne brannen, og skadeomfanget på trafikantene ble beskjedent, konstaterer Havarikommisjonen.
Kommisjonen reagerer på at flere biler kjørte inn i tunnelen etter at den ble stengt med lys og bom.
– SHT vil advare mot dette da det anses som kritisk for sikkerheten for de trafikantene det gjelder i tillegg til at det kompliserer evakueringsarbeidet og kan bidra til økt skadeomfang, heter det.
Brannen i lastebilen oppsto i 18-tiden fredag ettermiddag, om lag 2,2 kilometer inn i tunnelen fra Drøbak-siden.
- Nøkkelord
- Anlegg