Nye eplesorter på vei

Rubinola og Rubinstep er navn på nye, norske eplesorter som i fremtiden kan bli å finne i frukt- og grøntavdelingene her i landet. Nordmenn er et epleglad folk som knasker i seg 12 kilo hver i året av den friske frukten.

Hvert år produseres mellom 5 000 og 10 000 tonn epler i Norge, hovedsakelig kjente sorter som Discovery, Rød Gravenstein, Summerred og Aroma. Produksjonen kan økes betraktelig om man får frem nye sorter som har egenskaper som forbrukeren vet å sette pris på.

Smakstest på Mathallen Oslo
- Over hele verden forskes det kontinuerlig på å finne bedre eplesorter med pent utseende, god lagringsevne og som tåler lengre transporter. Nå har det blitt forsket fram ti nye eplesorter som det beregnes at dagens unge vil like godt, forteller informasjonssjef Britt Kåsin i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).

For tre år siden hadde OFG en smakstest på disse ti sortene. Året etter hadde man pressetur til Sylling for å se at de ti nye sortene ble plantet. Nå har disse epletrærne begynt å bære frukter, og OFG inviterte til pressekonferanse på Oslos nye Mathall med smaking av at de ti eplesortene i forkant av Den Norske Epledagen onsdag 17. oktober .

To tsjekkere på norgestur
Sammenlignet med de populære Aroma og Rød Aroma, som i dag har rundt 30 prosent av produksjonen her i landet, kom den tsjekkiske sorten Rubinola best ut i smakingen på Mathallen Oslo, både når det gjelder smak og utseende (salgbarhet). Fetteren Rubinstep, også fra Tsjekkia, kom et lite skritt etter.

- Dette er også sortene vi har størst tro på. Rubinstep hadde nok kommet enda høyere opp om smakingen hadde skjedd litt senere, ettersom den er moden først litt lenger ut i oktober, påpeker forsker Mekjell Meland hos Bioforsk Ullensvang, som leder storskalaforsøket med nye eplesorter.

Kan ta nye markedsandeler
Målet med forskningen har blant annet vært å finne et eple som kan bidra solid til økte markedsandeler for norske epleprodusenter. Riktig så langt har man ennå ikke kommet.

- Selve gulleplet har vi nok ikke funnet. Men nye markedsandeler kan oppnås hvis vi forlenger sesongen ut desember og til februar, mener Terje Larsen, fruktprodusent og leder i styringsgruppen for storskalaforsøkene.

Den norske Epledagen
Opplysningskontoret for frukt og grønt har markert Den Norske Epledagen på forskjellig vis gjennom mange år.

- I år vil vi bli å finne på torget i Mathallen Oslo med epleinformasjon og smakebiter. Videre blir det eplestoff i ukepresse og andre medier, sier informasjonssjef Britt Kåsin.