Individualisme i hagen

I 2010 er individualisme i hagen den nye store trenden, og dette erstatter konformitet.

Borte er avhengigheten av å holde følge med naboene. Nå er det om å gjøre å uttrykke seg ved hjelp av sitt eget individuelle og egenartede uteområde, gjerne oppmuntret og inspirert fra venner på nettet. Dette har Husqvarna og Gardena funnet ut gjennom å analysere 1,4 millioner blogginnlegg fra 13 land. Innsikten presenteres nå i ”Global Garden Report”.

Som ledende produsenter av hageutstyr ønsker Husqvarna og Gardena kontinuerlig å lære mer om driverne, motivasjonen og følelsene folk har til hagene sine. I søken etter denne innsikten engasjerte Husqvarna og Gardena trendanalyseselskapet Kairos Future for å se nærmere på hva noen av de mest lidenskapelige hageeierne i verden har å si om deres hobby. Totalt er 1,4 millioner blogginnlegg fra 13 land (Australia, Brasil, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Norge, Polen, Russland, Sør-Afrika, Sverige, Storbritannia og USA) fra seks kontinenter samlet og analysert.

– Vi er opptatt av å lage de beste produktene for hageelskere over hele verden. Ved kontinuerlig å lære mer om motivasjonen og driverne til hageentusiaster kan Husqvarna og Gardena fortsette å utvikle innovative hageprodukter som gjør at hageeiere kan lage sine egne små paradis uavhengig av stil, erfaring eller størrelse på hagen, sier Mathias Damberg fra Husqvarna AB.

Global Garden rapport viser at individualisme i hagen blir stadig mer populært over hele verden og at denne trenden er drevet av den økte bruken av sosiale medier og nettets muligheter for deling av inspirasjon. Ved hjelp av blogger utrykker hageentusiaster sin grønne lidenskap, og de blir oppmuntret av sine hagevenner på nett til å utforme sin unike og individuelle stil, i stedet for å se over hekken for å se hva naboene gjør.

Rapporten viser at hagearbeid har en stadig mer global tilhengerskare. Interessen for hagearbeid er høy blant bloggere i fremvoksende økonomier som Kina, Russland og Brasil. Hagen synes å ha blitt et statussymbol i land med raskt voksende middelklasse som Sør-Afrika og Polen.

Den vestlige hageinteressen er i endring og det tradisjonelle hagearbeidet byttes bort mot en mer avslappet tilnærming ledet av lidenskap for naturen, villskap, organisk dyrking og matplanter. Kjøkkenhagen er faktisk den heteste trenden blant verdens hagebloggere, en trend som fikk enorm oppmerksomhet i fjor da Michelle Obama gjorde en del av plenen i Det Hvite Hus om til en økologisk grønnsakshage.