– Det er ingen tvil om at det er høy kjøpekraft blant forbrukerne når det kommer til hage og uterom. Folk vil ha kvalitet, enten det er belegningsstein eller møbler. Det er ikke slit og kast, men en del av investeringen til boligen, sier  konsernsjef i Løvenskiold Handel, Carl Otto Løvenskiold. Foto: Svanhild Blakstad

– Uterommet er utrolig viktig for Maxbo

Maxbo-sjef Carl Otto Løvenskiold er en ivrig hageentusiast og ble imponert over Hagemessen da han besøkte den for første gang lørdag.

Hage.no møtte Løvenskiold da han la turen innom Maxbos egen stand i E-hallen på andre messedag. Her har byggvarehuskjeden 600 kvadratmeter utsalg og utstilling i regi av kjedens eget stormarked på Hvam.

Carl Otto Løvenskiold, som forøvrig sitter i styret i Norges Varemesse, besøkte alle hallene og lot seg imponere over mangfoldet og kvaliteten på den grønne messen.

– Det er fabelaktig å se hvilken solid mobilisering det er fra alle utstillerne, med et bredt sortiment og kreative, solide utstillinger. Det er også fantastisk spennende at så mange kunder er i vårmodus og klare for å sette i gang i sine egne hager, sier Løvenskiold til hage.no.

Han tror noe av forklaringen er at messen byr på et mangfold av inspirasjon, kombinert med at folk får mulighet til å handle alt til hagen på ett sted.

Maxbo er store på uterom. Hvor viktig er dette segmentet for kjeden?

– Det er ingen tvil om at uterommet er veldig viktig for oss og har vært det i mange år. Derfor er vi også tilstede på Hagemessen, med det sortimentet vi har innen byggevare, verktøy, maskiner, hagemøbler, belegningsstein og alt som hører med, sier Løvenskiold.

Utvider boligen til hagen
Han understreker at det for kjeden er viktig å utnytte de ulike sesongene og å kunne tilby produktene som folk til enhver tid etterspør.

– Det er ikke slik lenger at hagen bare er en eplehage. Etter hvert har hjemmet blitt flyttet utendørs, og hagen har blitt en forlengelse av stuen og oppholdsrommet. Det gjelder ikke minst på hytta eller fritidsboligen, hvor folk kanskje har enda mer tid til å bruke bruke uterommet enn hjemme, sier Løvenskiold.

Bygge selv
Nordmenns evne og iver etter å bygge selv er noe Maxbo-sjefen også fremhever som et viktig område for kjeden.

– Flere av våre leverandører har utviklet produkter som gjør det lettere å være selvbygger. Vi satser på opplæring og guider, med blant annet youtube-videoer som viser hvordan man kan gjøre jobben selv.

Løvenskiold innrømmer at han trives godt i det grønne og liker å holde på utendørs.

– Ja, jeg graver litt i jorden – da ser man jo resultater av det man gjør. Jeg synes det er spennende å lage flotte hager og har vært så heldig å ha muligheten til å gjøre det. Nå setter jeg pris på at vi er klar for hagesesongen, hvor man kan bli litt grønn på fingrene, sier han.

Dag Krogeide i Maxbo. Foto: Svanhild Blakstad

Varehussjef Dag Krogeide på Maxbo Stormarked Hvam bekrefter at Hagemessen er en viktig arena for å profilere og selge kjedens uteromsprodukter.

– I fjor hadde vi kjempesuksess og solgte for 2 millioner kroner. I år har vi lagt lista høyere og satser på å nå 2,2 millioner kroner i omsetning når messen stenger søndag kveld.

Maxbo har fått med seg en 15 leverandører og selger alt fra løvblåsere, hageslager og redskaper, til terrasegulv, griller, uteboder, lekestuer og hagemøbler.

Carl Otto Løvenskiold besøkte Hagemessen og slo av en prat med Jens Nordby og Simen Bergan på Maxbos stand. Foto: Svanhild Blakstad