SELVGÅENDE: Stadig flere lar robotgressklipperen ta over klippejobben. (Foto: Vanning AS)

Robotsalget har tatt av

Hver femte gressklipper som selges i Norge er en robot. I første halvår ble det solgt nærmere 20.000 selvgående robotklippere.

Salget av robotgressklippere har tatt av. Folk ønsker ikke lenger å bruke tid på klipping av gress, ifølge ny salgsstatistikk fra Park- og hagemaskinleverandørenes forening. Salget av robotgressklippere økte med 55 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år.

– Det skyldes nok først og fremst en aksept av robotgressklipperen som klippemaskin. Mens folk tidligere var skeptiske til at en robot kunne klippe gresset, er det i dag allment kjent at det fungerer, sier daglig leder Roar Bjerke i Vanning AS, som leverer robotgressklippere og vanningsanlegg.

I første halvår ble det solgt drøyt 19 000 robotklippere her i landet, mot drøyt 12 000 i samme periode i fjor. Robotklipperne er den typen gressklipper som øker klart mest.

Les også: Nå tar robotene over her også

– I dag vet man at robotgressklippere fungerer godt. Det er heller ikke bare de med kjempestore plener som har robotklipper. Nå surrer robotene rundt på små hageflekker både hjemme hos folk og på hytta, sier Bjerke.

Og så er tilgjengeligheten blitt større, de selges mange flere steder.

– Mens det i 2014 kun var to produsenter av robotgressklippere, finnes det i dag mer enn 20 produsenter, sier han.

Frigjør tid
Totalt ble det solgt nesten 108 000 gressklippene i Norge i første halvår, en liten oppgang fra samme periode i fjor. Oppgangen skyldes først og fremst robotklipperne, som nå står for drøyt 18 prosent av totalsalget.

Da Bjerke begynte å selge robotklippere i 2004, fikk han ofte høre at en slik oppfinnelse ville gjøre folk late. Det er han uenig i.

– For mange er det fint å kunne frigjøre tiden det tar å klippe gresset til å være sammen med barna eller ta seg en løpetur. Og så slipper man å ha dårlig samvittighet over at man ikke får klippet plenen ofte nok, sier Bjerke.

Å klippe ofte og lite er oppskriften på å få en tett og fin gressplen. Med en robotklipper er dette mye enklere å oppnå, mener Bjerke.

– Når plenen holdes kort, vokser ikke selve stilken på gresset. Det gir bedre forhold for gressbladene som er myke og grønne. En frisk plen er også mer motstandsdyktig og utkonkurrerer ugress og mose, sier han.

Må ikke være rett
For å aktivisere en robotgressklipper må det først legges ut en avgrensingskabel som gjør at roboten vet hvilket område den skal holde seg innenfor. Endene på kablene kobles til en ladestasjon, og strømmen plugges i før roboten kan settes i gang.

– Mange har lurt på om de må ha plener så flate som golfbaner for at roboten skal kunne klippe, men det trenger man ikke. Så lenge det ikke er brattere enn 36 prosent går det fint, sier Bjerke.

En type gressklipper som er helt på vei ut, er de tradisjonelle håndgressklipperne. Bare 3851 ble solgt i første halvår, mot 5601 i samme periode i fjor.

Gressklippersalget første halvår 2016 (første halvår 2015 i parentes):

Håndgressklippere: 3851 (5601)
Elektriske – batteridrevet: 10 513 (9083)
Elektriske – nettilkoblet: 15 812 (15 896)
Robotklipper: 19 647 (12 605)
Bensindrevne, ikke selvgående: 7752 (6774)
Bensindrevne, selvgående: 44 990 (48 299)
Plentraktor: 5205 (5812)