<p>- Den viktigste matkulturen er den du forvalter i hverdagen. Ta barna med inn på kjøkkenet og la de være med på matlagingen. Det lærer de mest av, sa kokk og daglig leder ved Geitmyra Matkultursenter Andreas Viestad under lanseringen av IKEAS nye katalog for 2016. Han står i spissen for kokketeamet på IKEAS Ätbar på Grünerløkka, hvor folk kan ta med sine egne råvarer og få dem tilberedt av proffe kokker. (Foto: Svanhild Blakstad)</p>Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. Konferansier Marte Sveberg viser frem ett av årets nye produkter som er laget av plantemateriale. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. Her blir 2016-katalogen avduket onsdag 5. august. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien. Møbelgiganten vil bringe folk sammen på kjøkkenet, og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige. (Foto: Svanhild Blakstad)

IKEA: Vil ha mindre matsvinn og mer hygge på kjøkkenet

Med årets kataloglansering går IKEA kjøkkenveien og tar til orde for mindre matsvinn og mer matlaging i fellesskap. (Bildekarusell)

I dag lanseres den nye IKEA-katalogen for 2016, hvor møbelgiganten setter fokus på kjøkkenliv og bærekraft.

Les også: Supertrendy med safting og sylting

Hage.no fikk ta en snikktitt på katalogen og årets tema under lanseringen på pop-up-restauranten Ätbar på Grünerløkka denne uken.

På denne midlertidige restaquranten vil hjeminnredningseksperten bringe folk sammen på kjøkkenet og vise hvordan hverdagsmåltidene kan være både sosiale, smakfulle og bærekraftige.

Spiser alene
I IKEAS egen verdensomspennende rapport «Life at Home» kommer det frem at nordmenn er blant dem som oftest spiser måltidene sine alene. Samtidig sier 4 av 10 som bor for seg selv at de kunne tenke seg å spise sammen med andre oftere.

– I en travel hverdag opplever mange at de tradisjonelle møtepunktene forsvinner. Med årets katalogtema, «Alt dere trenger for å være sammen», ønsker vi å inspirere og hjelpe folk til å komme sammen rundt måltidene, sier Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA.

Fakta Ätbar

Til årets kataloglansering åpner IKEA pop-up-restauranten Ätbar, sentralt på Grünerløkka i Oslo. Restauranten holder åpent 6.–11. august.

IKEA Ätbar er ingen vanlig restaurant. Her bes gjestene om å ta med en eller flere råvarer som de har til overs hjemme – og tilbake får de et velsmakende måltid tilberedt av erfarne kokker med Andreas Viestad i spissen.

Utenom restaurantens åpningstider er programmet fylt med workshops som kan inspirere til et mer bærekraftig liv på kjøkkenet og i hjemmet.

For å dele tipsene og rådene fra IKEA Ätbar med hele landet, publiseres høydepunktene på en egen nettside dedikert til matglede og bærekraft.

Her ligger også det digitale verktøyet, IKEAs invitasjonshjelper, som gjør det lettere å tromme sammen til vennemiddag etter Ätbar-modellen.

Åpner spleisrestaurant
IKEA Ätbar er ingen vanlig restaurant. Her oppfordres nemlig alle gjestene til å ta med en eller flere råvarer som er blitt til overs – og tilbake får de et velsmakende måltid tilberedt av erfarne kokker med Andreas Viestad i spissen.

Utenom restaurantens åpningstider vil det være workshops og kreative innslag som kan inspirere til et mer bærekraftig liv på kjøkkenet.

– Tanken er å vise hvordan måltidene kan væ re både sosiale, smakfulle og bærekraftige på samme tid. For å spise hos oss, trenger du bare å ta med deg en råvare du kanskje ellers ikke ville fått brukt opp. Så nå oppfordrer vi alle til å lete gjennom skuffer og skap, og komme og slå seg ned rundt langbordet hos oss, sier Thommesen.

Ta med rester hjemmefra
– Mens restaurantarbeid vanligvis handler om beinhard planlegging og om at alt har en pris, handler dette om improvisasjon og generøsitet. Jeg digger at folk har med seg rester hjemmefra, og at det blir en del av måltidet. Det gir oss en skikkelig utfordring på kjøkkenet, sier Andreas Viestad.

Kaster hver 5. handlepose
Tall fra Matvett viser at en gjennomsnittlig norsk husholdning kaster hver femte handlepose de kjøper inn – noe som utgjør et årlig matsvinn på 300 000 tonn mat og som tilsvarer klimagassutslippet fra 160 000 biler.

Med Ätbar ønsker IKEA å bidra til å redusere dette matsvinnet gjennom inspirasjon, veiledning og bærekraftige kjøkkenløsninger.

– Kjøkkenet er en arena der enkle grep kan utgjøre en betydelig forskjell om bare mange nok gjør det samme. Derfor har vi valgt å gå kjøkkenveien og rettet

blikket mot bærekraft i hjemmets hjerte, forteller Yngvill Ofstad, prosjektleder for bærekraft i IKEA.

Bedre organisering, mindre matsvinn
Undersøkelser har påvist at et godt organisert kjøkken kan bidra til å minske matsvinnet.

– Det er så enkelt som at vi har en tendens til å spise det vi ser. Derfor er det avgjørende med et godt organisert kjøkken som gjør det lett å holde oversikt over hva du har og hva du trenger. Gode oppbevaringsløsninger er også viktig for at maten skal holde seg lenger. Enten det er bokser for oppbevaring av rester, eller multifunksjonelle former som egner seg til både frysing og varmebehandling, slik at det blir lettest mulig å ta vare på maten. Vit hva som kan stå fremme og hva som skal i kjøleskap, planlegg innkjøpene ut fra hva du har – og inviter gjerne venner og kjente til restemiddag, sier Thommesen.

Fakta

IKEA-katalogen for 2016 trykkes i nærmere 214 millioner eksemplarer.

Den oversettes til 32 språk og distribueres i 48 land.

I Norge sendes årets katalog ut til over 2 millioner husstander.

IKEA-katalogen er trykket på klorfritt papir helt uten optiske blekemidler.

Katalogen er også tilgjengelig i online-versjon på www.IKEA.no, og som app for iPhone, iPad og Android fra 10. august.

Ansvarlig
– Som en stor og global aktør har vi et særskilt ansvar for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Vi arbeider med stadig mer bærekraftige løsninger i hele verdikjeden, fra produktutvikling og ressurs- og energibruk, til produksjon, transport og drift av byggene våre. Og vi ønsker kundene med på laget. Vi har store og ambisiøse mål, og setter oss stadig nye. Vi mener at dette er den eneste måten en kan drive forretning på i møtet med stadig mer alvorlige klima- og miljøutfordringer, sier Ofstad.

For mer informasjon og inspirasjon, se www.IKEA.no/atbar