Norge deltok i år på Grüne Woche med en paviljong med over 80 utstillere fra mat- og reiselivsbransjen. Her får landbruksminister Sylvi Listhaug en smaksprøve hos en av utstillerne. (Foto: Innovasjon Norge)

Rekord for Grønn uke i Berlin

Mat- og landbruksmessen Grüne Woche i Berlin har i år hatt den største internasjonale deltakelsen siden oppstarten i 1926.

Over 410 000 besøkende har strømmet til messen, og har i løpet av 10 dager lagt igjen 47 millioner euro, ifølge en pressemelding fra Landbruks- og matdepartementet.

Fordelt på et messeområde som strekker seg over 124 000 kvadratmeter har 1650 utstillere fra 70 ulike land presentert sine produkter og tjenester knyttet til mat- og landbrukssektoren for et stort internasjonalt publikum. 70 landbruksministre fra hele verden har vært til stede på messen. Årets Grüne Woche har også vært besøkt av en rekke internasjonale delegasjoner som representerer landbruk og handel.

Norge deltok i år på Grüne Woche med en paviljong med over 80 utstillere fra mat- og reiselivsbransjen. Norges deltakelse på Grüne Woche skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Messen er også en viktig arena for dialog og for utvikling av ny politikk og nye virkemidler innenfor landbruk, mat og reiseliv.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug åpnet den norske standen fredag 17. januar. Hun hadde med seg en bredt sammensatt næringslivsdelegasjon til Berlin for å drøfte ”Norsk mat ut i verden – hva skal til for å selge norsk mat til utenlandske ganer hjemme og ute?"

Lørdag 18. januar Listhaug på Global Forum for Food and Agriculture i Berlin. Den tyske landbruksministeren inviterte for 6. år på rad kolleger til et ministermøte i tilknytning til Internationale Grüne Woche.

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin.