Stadig flere svensker velger bort ekte juletre til  fordel for plasttre, ifølge en undersøkelse fra butikkjeden Åhlens.

Svenskene velger bort juletreet

Stadig flere svensker bytter ut julegrana med en uekte versjon eller dropper å ha juletre. Også i Norge selges det mer plastjuletrær.

Årets store juleundersøkelse fra den svenske butikkjeden Åhléns viser videre at bare 37 prosent av svenskene planlegger å ha ekte tre i huset til jul, en nedgang på 6 prosent siden 2010, da butikkjeden stilte spørsmålet første gang. Rundt 32 prosent av hjemmene velger en uekte variant, mens 31 prosent ikke har tenkt å ha juletre i det hele tatt.

Også i Norge har plastjuletreet tatt over mer av markedet, uten at det foreligger klare tall. Samtidig anslås årlig behov for ekte juletrær å være så mye som 1,9 millioner, ifølge Norsk Landbruksrådgiving Agder. Markedet etterspør at rundt 60 prosent av juletrærne er edelgran, og flere norske bønder ytrer nå ønske om å dyrke denne sorten. De ser for seg et stort marked hjemme fordi mange sier at de helst vil ha et tre som har vokst i Norge.

Mindre forbruk enn Norge

Butikkjeden Åhléns har de siste fire årene gjennomført undersøkelser rundt broderfolkets juleforberedelser og forventninger til høytiden. I år har 1.054 personer svart på undersøkelsen som er gjennomført av CINT.

Gjennomsnittssvensken planlegger å bruke mindre på julepresanger enn nordmenn. Faktisk sier 24 prosent av svenskene at de vil spandere mindre penger i år enn i fjor, mens 12 prosent av dem vil bruke mer på julepresanger. I Norge vil forbruket i desember generelt øke med 2,5 prosent, ifølge Hovedorganisasjonen Virke.

Tidligere i høst anslo Virke at hver nordmann handler for om lag 10.000 kroner hver i desember, men dette inkluderer mat og drikke, som står for over 40 prosent. Fremdeles vil det være en ganske stor slump igjen på blant annet gavekjøp.

Den største gruppa svensker, nesten en tredel av befolkningen, anslår at julegavene de kjøper skal koste mellom 2.000 og 5.000 svenske kroner, mens en firedel har tenkt å spandere mellom 1.000 og 2.000 kroner. Kun 8 prosent ser for seg at de skal bruke mer enn 5.000 kroner på gaver.

Netthandel likt

En tiltakende trend i både Norge og Sverige er netthandel, særlig blant de yngre. I aldersgruppa 26 til 45 år i Sverige shopper 54 prosent julegaver på nett, mens 55 prosent av nordmenn i gruppa 30-44 år gjør det sammen, ifølge en undersøkelse fra Nets tidligere i måneden.

Den svenske undersøkelsen avslører at det knyttes mange følelser og forventninger til julepresangene, selv hos voksne. En av seks føler at de fortjener mer enn de faktisk får. Særlig i aldersgruppen 36 til 45 år er det flere som henger med nebbet: Her syns en av fire at de burde fått mer gaver til jul.

Generelt sett er svenskene ikke så flinke til å si ifra hvis de får noe de ikke vil ha til jul. Bare en av fem sier at de ville sagt noe om de ikke likte presangen sin. Her er menn mer tilbøyelige til å si «Det vil jeg nok bytte».

Når det gjelder hva svenskene ønsker seg til jul, scorer presangkort høyt, men øverst på ønskelistene står opplevelser eller reiser, tett fulgt av underholdning i form av bøker og spill. Mens kvinner klart foretrekker opplevelser og presangkort, vil majoriteten av menn ha underholdning og hjemmeelektronikk.