Arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør AS og Risa AS sikret seg Kvitsøy-jobben. Ill. Statens vegvesen

Arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør AS og Risa AS sikret seg Kvitsøy-jobben. Ill. Statens vegvesen

Hæhre/Risa tildelt Kvitsøy-kontrakten på Rogfast

I konkurranse med tre andre entreprenører ble arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør AS og Risa AS valgt til å bygge den 3.480 meter lange ettløpstunnel ned fra Kvitsøy til hovedløpene til verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

Rogfast blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31. Kontrakten inkluderer bygging av 1,6 kilometer med vei i dagen og tre bruer på den lille øya i Boknafjorden mellom Stavanger og Haugesund.

– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hæhre/Risa ble valgt i konkurranse med NCC AS, Implenia/Stangeland og Kruse Smith AS.

– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt, sier Kaarmo.

Tilbudet fra Hæhre/Risa er på 622.146.608,83 millioner kroner, og etter planen blir det oppstart i løpet av september.

Tilbudet fra NCC AS var på 789.937.970,00 millioner kroner mens AF Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS leverte et tilbud på 744.738.960,00 millioner kroner.

- Tilbudet fra Kruse Smith ble avvist, skriver Statens vegvesen.

– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen