Nye E18 i Aust-Agder. Illustrasjon: Multiconsult

Godkjent for milliardkonkurranse tross internasjonale korrupsjonssaker

Tyske Hochtief Infra ble én av fire forhåndsgodkjente selskaper til å levere tilbud på milliardutbyggingen av E18 mellom Arendal og Tvedestrand. Men konsernet knyttes til en rekke korrupsjonssaker i flere land.

Det skriver Dagens Næringsliv i sin papirutgave tirsdag.

Flere datterselskaper i Hochtief-konsernet skal, ifølge artikkelen, være under granskning for korrupsjon, eller har vært under granskning i en rekke land.

Konsernet er blant annet bøtelagt for ulovlig prissamarbeid i Sør-Afrika, og er under pågående granskninger i Australia og India.

– Må være dømt

Et av Nye Veiers obligatoriske minstekrav til forhåndsgodkjenning er at selskapet «skal ikke være eller ha vært involvert i noen form for økonomisk eller finansiell kriminalitet».

Ingrid Dahl Hovland.

– Faktum er at selskapene må være dømt for å bryte våre krav, presiserer administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier overfor Dagens Næringsliv.

Hovland uttaler at beslutningen i prekvalifiseringen skal være både sporbar og etterprøvbar.

– Vi mener vi har gjort et grundig arbeid, sier hun.

Hæhre ikke med

Kun fire selskaper får sjansen til å konkurrere om E18-kontrakten, og disse er AF Gruppen, Hochtief Infra, Skanska Norge og NCC Construction. Hæhre Entreprenør var eneste norske entreprenør blant de totalt ni selskapene som kjempet om prekvalifisering, som ikke ble forhåndsgodkjent av Nye Veier.

Daglig leder Knut Harstad i Hæhre Entreprenør sier overfor Dagens Næringsliv at de vurderte å påklage forhåndsgodkjenningen, men valgte å heller bare ta avgjørelsen til etterretning.

– Verden må gå videre, sier han, men legger til at han lot seg overraske over innholdet i prekvalifiseringsdokumentene.

– Utformingen av dokumentene var ikke best egnet til å finne den beste entreprenøren for jobben med byggingen av den nye strekningen på E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Vi stilte med et superlag med gjennomføringsevne. Det ble ikke vektlagt i det hele tatt, sier han til avisen.

Nye Veier regner med at E18-prosjektet vil koste rundt 5,6 milliarder kroner.