Væretunnelen er én av tre tunneler på E6-prosjektet som går fra Ranheim til Værnes. Også Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen skal få doble løp. Foto: Nye Veier
Væretunnelen er én av tre tunneler på E6-prosjektet som går fra Ranheim til Værnes. Også Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen skal få doble løp. Foto: Nye Veier

Gjennomslag i Væretunnelen

Etter 398 sprengninger er Nye Veier og Acciona gjennom i det nye løpet på Væretunnelen på strekningen E6 Ranheim-Værnes.

– Dette er en viktig milepæl i prosjektet, sier Grim Rønsberg, prosjektsjef i Nye Veier, i en pressemelding.

Sprengningsarbeid har ført til at tunnelen har vært stengt i korte perioder, flere ganger i døgnet. Nå har Nye Veier og entreprenøren på prosjektet, Acciona, sprengt seg helt gjennom det nye tunnelløpet på Væretunnelen.

– Dette er en milepæl som vi i prosjektet har gledet oss til å nå. Nå er vi ett steg nærmere ny E6 fra Ranheim til Værnes. Når vi etter hvert er ferdige og alle tunnelene har to løp, får vi en betraktelig mer trafikksikker vei, sier Rønsberg videre.

Selv om det er gjennomslag i tunnelen, vil det fortsatt pågå sprengningsarbeid i Væretunnelen og det blir nødvendig å stenge den for trafikk. Fortrinnsvis på dagen, og hyppigheten vil bli noe redusert.

Ronja Marie Selen Myrvold, lærling hos Bleikvassli Gruber, fikk æren av å trykke på knappen og skyte av gjennomslagssalven. Foto: Nye Veier
Ronja Marie Selen Myrvold, lærling hos Bleikvassli Gruber, fikk æren av å trykke på knappen og skyte av gjennomslagssalven. Foto: Nye Veier

– Med gjennomslaget i dag går prosjektet over i en ny fase, sier Rønsberg.

Nå skal det jobbes med tunnelens infrastruktur, som overvannsledninger, elektroarbeider, sikkerhetsutrustning og veibygging. Deretter skal det utføres sikkerhetsrevisjoner og tester før trafikantene kan kjøre gjennom den nye tunellen. Det kan bli ved årsskiftet 2023/2024.

I tillegg til å jobbe inne i tunnelen, vil det bli mer arbeid ute i dagen. Det betyr at det blir mer synlig arbeid i tiden som kommer. Dette vil også påvirke E6-trafikken. Prosjektet skal etablere to rundkjøringer på E6, trolig i løpet av de neste ukene, en på Ranheim og en på Sveberg.

– Disse rundkjøringene er nødvendig for å ivareta sikkerheten til både trafikanten som bruker veien og arbeiderne som skal bygge den. Men de kan påvirke fremkommeligheten, skriver Nye Veier.

Her er flere av dem samlet foran portalen på Malvik-siden. Foto: Nye Veier

Her er flere av dem samlet foran portalen på Malvik-siden. Foto: Nye Veier

Også entreprenøren i prosjektet, Acciona, er godt fornøyd med onsdagens begivenhet.

– Gjennombruddet i tunnelen er et synlig bevis på det gode arbeidet våre ansatte og samarbeidspartnere har utført. Sammen har de håndtert utfordrende oppgaver og ikke minst en pandemi. Dette er en flott dag for alle involverte, spesielt for alle arbeiderne som har jobbet inne i tunnelen. Men det er også en gledens dag for lokalsamfunnet, innbyggere og næringsliv i Trøndelag, som nå er et stort skritt nærmere en ny og bedre forbindelse mellom Ranheim og Værnes, sier Francisco Vicente Soto, prosjektdirektør i Acciona, i meldingen.

Gjennomslaget på de to resterende tunnelene er forventet i løpet av første halvdel av 2022.