En fornøyd byggeledelse på røysa. Fv. ingeniør Åsmund Ryningen, byggeleder Thor-Anders Bårnes og ingeniørgeolog Per Arne Moen. Foto: Freddy Samson Fagerheim/Jernbaneverket

Gjennomslag i Storberget tunnel

Torsdag 11. desember var det gjennomslag i Storberget tunnel, utenfor Porsgrunn. Med det er den lengste jernbanetunnelen til Farriseidet – Porsgrunn-prosjektet ferdig drevet.

Stuffen mot Ønna er pyntet til fest. Foto: Freddy Samson Fagerheim/Jernbaneverket

Storberget tunnel er 4600 meter lang, pluss portaler, og det er den lengste av de syv tunnelene som bygges mellom Larvik og Porsgrunn. NCC startet drivingen av tunnelen i desember 2012 og det har vært godt fjell, med lite behov for injeksjon og få overraskelser underveis. Det var Knut Liavåg, distriktssjef divisjon anlegg, i NCC Spesialprosjekt, som fikk æren av å tenne lunta på den siste tunnelsalven. Gjennomslaget ble markert med den tradisjonelle konjakkskålen på røysa, melder Jernbaneverket.

Mange tunnelmeter

I tillegg til 4600 meter med hovedtunnel, er det drevet 3819 meter med rømningstunnel. 2800 meter av rømningstunnelen går parallelt med hovedløpet, og det er rømningssluser mellom tunnelene for hver 500 meter. Det er også et 1010 meter langt tverrslag på Lannerheia som leder ned til rømningstunnelen. Det skal også nevnes at Veidekke har stått for tunneldrivingen av 295 meter fra Ønna mot Lannerheia, det var her, men på NCC sin side, gjennomslaget kom.

Etterarbeider

Nå er etterarbeidene i gang for fullt, fra Herregårdsbekken. Byggeleder Thor-Anders Bårnes forteller at de er ferdige med bunnrensk og innfylling i nesten halve tunnelløpet. Rørleggingen har kommet godt i gang, og de har prøvemontering av betongelementene som utgjør vann og frostsikring. Bårnes forteller at de planlegger oppstart av elementmonteringen i januar 2015.

Mange gjennomslag

Storberget er den første av de store tunnelene som har fått gjennomslag, men det er ikke den første tunnelen som er ferdig drevet i prosjektet. Det første gjennomslaget kom i desember 2013, da det ble gjennomtrekk i Hovås tunnel (180 meter), og i mai 2014 uke ble det også gjennomtrekk i Askeklova tunnel (270 m).

Neste tunnel som forventes ferdig drevet er Skillingsmyr tunnel, som får forventet gjennomslag i januar 2015, tett fulgt av Martineåsen tunnel et par uker senere. Eidanger tunnel skal etter planen være ferdig drevet våren 2015. Prosjektet har planlagt ferdigstillelse høsten 2018.