Foto: NCCFoto: NCCFoto: NCC

Gjennomførte siste støp på jernbanestrekningen Venjar - Eidsvoll

Denne uken støpte NCC brudekket på den fjerde og siste jernbanebruen mellom Venjar og Eidsvoll.

Torsdag ble brudekket ferdig støpt på Ålborgveien bru, og samtidig ble den siste av i alt 28 støpeetapper, fordelt på fire jernbanebruer på strekningen, ferdigstilt.

- Dette har gått svært bra og som planlagt og kalkulert hele veien. Alle støpesykluser er gjennomført godt innenfor tidsplan. En stor honnør til våre fagfolk som har vist stor entusiasme og innsats i arbeidene, sier prosjektleder Geir Kildemo i NCC til selskapets nettsider.

Ferdigstillelsen er rundt seks uker før opprinnelig plan, og en uke tidligere enn revidert fremdriftsplan fra i sommer.

Alle brustøpene er gjennomført med en forskalings/støpevogn, spesialbygget i Kina for oppdraget, og basert på MSS-teknologi (Movable Scaffolding System).

I august 2019 startet støpearbeidene med den første bruen, Nessa jernbanebru. Siden har MSS-vognen blitt flyttet gradvis framover for tilsammen 28 bruspenn-støp - til Kvisldalen bru, deretter Mork og til sist Ålborgveien bru.

Til sammen er det støpt 781 meter betongbru på drøye 15 måneders produksjon.

- Tidssyklus på støpeetappene er opprettholdt ved en relativ kort tidsbruk fra etappen er spent opp til MSS-en er for forskaling/armering på neste støpefelt. Tiden brukt på å flytte MSS-vognen mellom bruene er også redusert ved hjelp av en 12-akslet selvgående multiwheeler. Vi har hentet inn tid både på at vognen har gått raskere å flytte frem mellom bruene, samtidig som den har minimert behov for tidkrevende rigging, forteller Kildemo. 

Med siste støp gjennomført blir MSS-vognen, som er bygget til og innleid for prosjektet, demontert i januar og deretter fraktet til nye brubyggerprosjekter i Polen.