Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi as

Frykter for Rogfast-tunnel

11 Rogaland-kommuner har fått beskjed om at den planlagte Kvitsøy-armen i Rogfast-forbindelsen nå vurderes for lønnsomhet. Byggetiden kan forlenges med opptil tre år hvis tunnelen vrakes.

Det skriver Stavanger Aftenblad i sin papirutgave lørdag.

– Signalene før sommeren var at dette var udramatisk. Etter sommeren følte jeg at det ikke var så udramatisk lenger. Da ble det snakket om å ha en beredskap for at Kvitsøy-armen kan bli tatt ut, sier Kvitsøy-ordfører Mirjam Ydstebø til Aftenbladet.

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Rogfast-prosjektet varsler overfor avisen at det å ta ut Kvitsøy fra forbindelsen antakelig vil forlenge byggetiden med to og et halvt til tre år.

Espedal sier til Aftenbladet at han tar det for gitt at tunnelen beholdes i Rogfast-utbyggingen. Han påpeker dog at forbindelsen kan bygges uten Kvitsøy-armen.

I 2012 var planen for Rogfast byggestart i 2015. Nå er målet byggestart i 2017. I januar i fjor håpet Solvik-Olsen på åpning i 2023. Vegvesenet anslår bygging fram til 2024/2025, skirver Aftenbladet.

Regiondirektør Svein Olav Simonsen i NHO Rogaland har bedt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å rydde opp.

– KS2-rapporten skulle ha vært klar før sommeren. Hvorfor er den ikke det? Jeg har ikke vært politiker lenge nok til at jeg kan akseptere at tidsfrister brytes. Få ting på bordet, sa Simonsen.

– Vi kan ikke ha det slik at alle tidsfrister ryker. Hver gang en tidsplan ryker, øker sjansen for økte kostnader og behovet for endringer i reguleringsplaner og så videre. Det er ikke godt nok. Unnskyldningenes tid er forbi. Det har vært nok tøys. Nå må samferdselsministeren ta grep umiddelbart og sørge for at han holder løftene sine og får dette satt i gang. Nå, sa Simonsen.