Illustrajon: VBL

Fremskyndet digital rekrutteringssatsing under pandemien

Koronapandemien har gitt håndverkerfagene færre muligheter til å møte ungdommene på skoler og messer. Nå endrer en håndverkergruppe rekrutteringsstrategi.

- Avlyste utdanningsmesser og stengte skoler. Endringer i utdanningstilbudet og nye læreplaner. Denne rekrutteringssesongen byr på store utfordringer for flere av håndverksfagene. Med fokus på økt digital synlighet håper Ventilasjons- og blikkenslagerfaget, med VBL i spissen, likevel å nå frem til ungdommen, skriver Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund i en pressemelding.

I desember ble den nasjonal nettsiden for rekruttering til Ventilasjons- og blikkenslagerfaget, blikkenslager.no, lansert.

- Med utgangspunkt i at rørleggerne går ut av VG2 Klima, energi- og miljøteknikk (KEM) ser vi at kampen om fremtidens fagarbeidere kan bli enda hardere, og det er derfor viktigere enn noen gang å vise frem hva faget vårt har å by på, sier daglig leder i Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund (VBL), Ane Dyrnes i pressemeldingen.

I tillegg til den nye nettsiden, er det også produsert en serie animasjonsfilmer som Dyrnes håper vil vekke engasjementet blant ungdom som kanskje aldri har hørt om faget før.

- At vi satte i gang med dette allerede nå er en direkte konsekvens av korona. Når vi mister de vanlige møteplassene våre er det ekstra viktig at vi lager innhold som kan møte ungdom der de er, og ikke gjøre oss avhengige av at de skal komme til oss, sier hun i meldingen.