Godspakka inneholder en nasjonal satsing på elektrifisering av flere jernbanestrekninger, krysningsspor, terminaler og så videre.
- Alle disse tiltakene er viktige for alt fra fiskeindustrien i Nordland til skognæringa i Innlandet. Tiltakene i Godspakka vil gi økt kapasitet, redusert reisetid samt åpne nye transportkorridorer. Godspakka er ikke bare viktig for næringslivet, industrien og det å få mere gods fra vei til bane. Godspakka er også viktig for persontransporten med tog, påpeker partiet i en pressemelding.
- Derfor har FrP besluttet å ta inn igjen Godspakka i vår NTP. Regjeringen sine forslag til tiltak for gods er alt for diffuse, små og lite ambisiøse og lite forpliktende. FrP krever at Godspakka må inn igjen i NTP. Det er viktig for konkurransekraften til norsk næringsliv, sier FrPs stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen i meldingen.
- Tradisjonelt sett har FrP alltid vært «bil-og vei-partiet». I alle år har vi jobbet for bedre og tryggere veier, lavere bilavgifter og alle mulige kjøretøytekniske forenklinger for bilistene. FrP skal fortsette å jobbe for bedre og tryggere veier, bilen og bilistene, men i tillegg til det så har FrP også blitt et jernbaneparti, sier Johnsen.
Et annet punkt partiet ønsker å se nærmere på er Bruprogrammet. Bruprogrammet gjelder forsterkinger av bruer, stort sett på fylkesveier, slik at de kan tåle lastebiler på 60 tonn.
- I våre naboland som Sverige og Finland er det allerede vanlig med 74 tonn og de har allerede i flere år testet ut 90 tonn. Det sier seg selv at slike store forskjeller i rammevilkår er sterkt konkurransevridende for norsk næringsliv. Av de 300 millionene som ble satt av i inneværende NTP for å utbedre utvalgte bruer til å tåle 60 tonn, så er det bare bevilget 70 millioner. Det er alt for lite og alt for dårlig, mener FrP.
- FrP er opptatt av å lytte til næringslivet og sørge for at de får så like konkurransevilkår som mulig. Derfor ønsker vi å styrke Bruprogrammet vesentlig. Måle må være at vi skal utbedre bruene våre til å kunne tåle 74 tonn, slik som våre naboland og ikke gå «omveien» om 60 tonn for så å ta 74 tonn senere. Derfor forslår Frp å sette av én milliard kroner til å utbedre bruer som er flaskehalser på veinettet, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.
- Nøkkelord
- Anlegg