Prosjektlederne Anne Kathrine Kalager, Bane NOR og Fernando Vara, AGJV gleder seg over internasjonal anerkjennelse. Foto: AGJV

Follobanen og Ulriken-tunnelen blant finalistene i kåring av verdens ledende tunnelprosjekter

Follobanens tunnel, offisielt kalt Blix-tunnelen, er i finalen blant verdens ledende tunnelprosjekter for 2019. Også Ulriken-tunnelen i Bergen er kommet til finalen i en av kategoriene.

International Tunnel Association (ITA) står bak den prestisjefylte prisutdelingen ITA Awards, der Follobanen i klassen for de største prosjektene fighter mot tre konkurrenter fra Sør-Korea, Hong Kong og Kina. Vinneren kåres på en konferanse i Miami i november.

- Det er morsomt at vi er blant finalistene, men her er vi i selskap med flere store og imponerende prosjekter, så jeg regner med at konkurransen blir veldig tøff, sier prosjektleder for Follobanens TBM-delprosjekt, Anne Kathrine Kalager til Bane NORs nettsider.

Konkurrerer i "tungvektsklassen"
Blant kriteriene for denne prisen er innovasjon i design og konstruksjon, og bærekraftige løsninger i forhold til miljø, samfunnet rundt og det økonomiske. Vinnerprosjektene skal være gode på gjennomføring og inspirere andre til nyskapende utnyttelse av arealer under jorden.

Det er femte året ITA Awards deles ut, i år med i alt ni kategorier. Follobanen konkurrerer i «tungvektsklassen» eller Major Project of the year, for prosjekter med rammer på mer enn 500 millioner euro. Søknaden er et samarbeid mellom byggherren Bane NOR og hovedentreprenøren, spansk/italienske Acciona Ghella.

- Vi vet ikke hvordan juryen vil vurdere de ulike kriteriene, så vi må bare avvente resultatet i midten av november. I mellomtiden har vi nok å gjøre med å følge opp klargjøring av tverrforbindelser, forberedelser for fastsporbygging og installasjon av jernbaneteknisk utstyr, sier Kalager.

Milepæl
Hun minner også om at Follobanen bygger et jernbaneanlegg, og ikke bare en tunnel, og at det ennå er to år igjen til jernbanetunnelen med alt teknisk utstyr kan ferdigstilles.

– Men å fullføre selve tunnelbyggingen var definitivt en viktig milepæl for oss. I dette prosjektet har vi valgt å gå en del nye veier i forhold til tradisjonell bygging av jernbanetunneler i Norge. Både internasjonalt og i norsk bransje er det lagt merke til at vi har nådd stramme milepæler med tilfredsstillende resultater, både teknisk, økonomisk, fremdriftsmessig og i forhold til omgivelsene, samtidig som at vi hele veien har hatt et godt samarbeid med entreprenøren, Acciona Ghella, sier Kalager.

Fra arbeidet med Ulriken-tunnelen i Bergen. Arkivfoto

Ulriken
Norge og Bane NOR har også fått med et prosjekt til blant årets finalister i ITA Awards: Det er Ulriken-tunnelen, som konkurrerer i klassen for Project of the year – i størrelsen 50-500 millioner euro. Ulriken-tunnelen bygges av JV Skanska Strabag.

Til sammen i alle kategorier var det mer enn 70 prosjekter fra hele verden som var påmeldt årets konkurranse.