Slik har nye Nordbyveien bru blitt. Foto: Bane Nor

Follobanen: Nye Nordbyveien bru omsider åpnet

Etter måneder med omkjøring og en lang forsinkelse, flyter trafikken nå over Nordbyveien bru ved Ski jernbanestasjon.

Nye Nordbyveien bru ble åpnet for trafikk i løpet av den siste sommerhelgen med togstans, og klargjort før togtrafikken igjen går som normalt. Ferdigstillelsen av brua har flere ganger tidligere blitt utsatt.

Brua, som ble åpnet for trafikk søndag 6. august kl. 19.45, strekker seg med høye buer over den utvidede jernbanetraseen. Hver av buene veier 20 tonn. Broen er drøyt 45 meter lang og 18,4 meter bred. Den har to kjørefelt, sykkelfelt og fortau på begge sider. I østenden av broen er det etablert to midlertidige bussholdeplasser.

Kirkeveien og Nordbyveien er åpnet for trafikk, mens Jernbaneveien fortsatt er stengt grunnet anleggsaktivitet.

I en pressemelding skriver Bane Nor at de mente det var realistisk med åpning våren 2017, og beklager utsettelsen. De mener det er viktig at Ski-samfunnet igjen har trafikk over brua og det nye trafikkanlegget som er del av det som blir Skis store kollektivknutepunkt. Den gamle broen ble revet i mars 2016.

Hele det nye kollektivknutepunktet/jernbanestasjonen skal etter planen stå ferdig i 2020, selv om hele Follobaneprosjektet sluttføres senere. Den første nye delen av Ski stasjon åpnes etter planen allerede i 2018. Stasjonen får seks spor, tre plattformer, reisetorg på både øst- og vestsiden og utvidet parkeringsområde for bil og sykkel. Det blir også en 10 meter bred gjennomgående gangforbindelse under plattformene som forbinder øst- og vestsiden av Ski stasjon.

Nye Nordbyveien bro er bygget av totalentreprenør OHL, med Bane NOR som byggherre.