Kontrakten vil gjelde fra 1. september 2022 og fem år framover, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.
Den omfatter 537 kilometer veg gjennom Storfjord, Kåfjord, Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms, og fram til bommen mot Sennalandet øst for Alta i Finnmark. I tillegg kommer E45 fra Alta gjennom Kautokeino til riksgrensen mot Finland. 55 av kilometerne er gang- og sykkelveg.
– Både lokale og nasjonale entreprenører har levert tilbud. Vi er godt fornøyde med konkurransen, sier byggeleder Karl Marin Eriksen i Statens vegvesen i meldingen.
- Anlegg Nord AS med tilbudssum på 468.203.495 kroner
- Veidekke Industri AS med tilbudssum på 560.579.700 kroner
- Presis Vegdrift AS med tilbudssum på 581.922.560 kroner
- Mesta AS med tilbudssum på 730.658.470 kroner
Kontrakten kan forlenges med inntil tre nye år dersom partene blir enige om det. I tillegg har Statens vegvesen opsjon på ytterligere ett år.
– Nå skal vi gjennomgå og kontrollregne på tilbudene. Vi tar sikte på å undertegne kontrakt i april, sier Eriksen.
Vinneren av anbudet får ansvar for helårlig løpende drift og vedlikehold av vegene.
– Dette er en interessant kontrakt med varierte utfordringer – fra bytrafikk i Alta til høyfjellsproblematikk over Kvænangsfjellet. Vegstandarden varierer også fra ny høystandardveg på E6 vest for Alta til krevende partier som E6 Olderdalen-Langslett og Kløfta på E45. På selve Kvænangsfjellet blir det store endringer i løpet av perioden, når deler av strekningen blir lagt i tunneler, sier Eriksen i meldingen.