Under kontraktsigneringen på TBM-kontrakten på Follobanen. Fra venstre: Prosjektdirektør for Follobaneprosjektet Erik Smith, ass. jernbanedirektør Gunnar Løvås, ing. Massimo Maffucci fra Ghella og prosjektdirektør Fernando Vara Ortiz fra Acciona. Foto: Cornelius Poppe, NTB

Fikk 8,7 milliarders-kontrakt uten store deler av prosjektteam på plass

Spansk-italienske Acciona-Ghella har lyst ut 50 sentrale stillinger til Follobanen-prosjektet. Entreprenøren hevder det reelle behovet er på 10-20 personer og skylder på misforståelser med rekrutteringsbyrået.

Den 23. mars signerte Jernbaneverket og en sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. kontrakt for tunnelboring med tunnelboremaskiner på Follobanen. TBM-kontrakten har en verdi på 8,7 milliarder kroner, noe som gjør den til den desidert største i Jernbaneverkets historie.

Men sentral kompetanse i gigantprosjektet er fortsatt ikke på plass. Rekrutteringsbyrået Ingeniørcompagniet har hatt en rekke stillingsannonser ute på vegne av Acciona-Ghella der de søker etter «dyktige ingeniører til byggingen av Follobanen». De ønsker folk innenfor en rekke disipliner som geologi, TBM, kvalitet, ytre miljø, jernbane, tunnel, planlegging og borring og sprengning.

Opplysninger Byggeindustrien sitter på, tyder på at Acciona-Ghella trenger så mange som 50 personer i sentrale posisjoner i prosjektteamet. I en mail Byggeindustrien har fått tilgang til beskrives behovet som «egentlig hele prosjektteamet».

Misforståelser

Via byggherren Jernbaneverket bekrefter Acciona Ghella at de har lyst ut 50 stillinger til Follobanen-prosjektet, men de hevder at behovet ikke er så stort. Det reelle tallet er mellom 10 og 20, sier de.

– Vår entreprenør for Tunnel TBM-kontakten, Acciona Ghella, har lyst ut stillinger for å få flere ingeniører til arbeidet med Follobane-prosjektet. Det er firmaet Ingeniørcompagniet som har fått rekrutteringsoppgaven. I annonsene søker de etter 50 ingeniører, men ifølge Acciona Ghella har de behov for 10 til 20 stillinger som potensielt kan bli rekruttert fra det lokale, norske markedet, skriver kommunikasjonssjef for Follobanen, Kathrine Kjelland i en e-post til Byggeindustrien.

Når Byggeindustrien ringer Kjelland for å få klarhet i om behovet er 10, 20 eller 50, forklarer hun spriket slik:

– Acciona Ghella opplyser at det var en misforståelse med rekrutteringsselskapet som er årsaken til at det ble lyst ut 50 og ikke 10-20 stillinger, som er det antallet de trenger, sier Kjelland.

– Dere har med andre ord ingen grunn til å tro at tallet er så høyt som 50?

– Nei, det har vi ikke, svarer Kjelland.

Lokal kunnskap

I sitt e-post-svar legger Jernbaneverket til at det er stillingene som er utlyst krever lokal kunnskap som Acciona Ghella primært ønsker å rekruttere i Norge.

– Accionas prosjektleder formidler til oss at de er særlig interessert i kandidater med kjennskap til lokal lovgivning innen områdene helse-miljø-sikkerhet og Community Management – og det er snakk om langtidsposisjoner, opplyser Kielland.

Ifølge Jernbaneverket mener Acciona Ghella at det skal gå greit å rekruttere fra det norske markedet. Gjennom byggherren sier de at Follobaneprosjektet er blant de mest prestisjefylte infrastrukturprosjektene i det europeiske og skandinaviske markedet – og de allerede har mottatt mange søknader.

– Accionas formidler at det åpenbart er stor interesse for å arbeide sammen med dem om det de ser som et utfordrende prosjekt, skriver Kjelland.

– Hva blir konsekvensen dersom de ikke lykkes i å rekruttere mange nok ingeniører?

– Det oppfattes som svært lite sannsynlig og så fall vil de rekruttere stillinger internt fra Acciona og Ghellas egne organisasjoner, svarer Kjelland.

– Acciona Ghella ble som de andre tilbyderne blant annet vurdert på kompetanse. Når de nå lyser ut så mange sentrale stillinger i prosjektet, har ikke det innvirkning på selskapets kompetanse?

– Da vi vurderte tilbudet og signerte kontrakten ble vi forsikret om at de har tilstrekkelig bemanning og ressurser tilgjengelig. Når de nå lyser ut, så er det for å få inn flere fra det norske markedet. Det er også positivt med tanke på nettverksbygging og samarbeid med norske aktører. Men hva det endelige antallet blir her til slutt vet vi ikke, svarer Kjelland.

– Mer nyansert bilde

Ingeniørcompagniet stiller seg bak kommentaren fra JBV og Acciona Ghella.

– Når det er sagt så søker vi etter et stort antall ingeniører rettet mot et så stort prosjekt der ikke alle nødvendigvis er til samme selskap i en slik «samleannonse». For øvrig viser jeg til våre direkte utlysninger som viser konkret hvilke stillinger vi søker etter til enhver tid og som sikkert gir et mer nyansert bilde av ressursbehovet til enhver tid, skriver administrerende direk-tør Trond Gabrielsen i Ingeniørcompagniet i en mail til Byggeindustrien.