Det skriver Nye Veier i en pressemelding på sine nettsider torsdag.
Alle de fem grupperingene med entreprenører og rådgivere som er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge E6 Moelv – Roterud, var representert på tilbyderkonferansen denne uken, heter det i meldingen.
Stor interesse
– Vi arrangerer konferansen for å oppnå best mulig kvalitet på tilbudene. Ved å samle alle tilbyderne i samme rom får vi gitt likelydende informasjon om prosjektet og konkurransen til alle de kvalifiserte, samtidig som de får stilt oss viktige spørsmål, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.
De fem grupperingene er disse:
- FCC Construcción, S.A. fra Spania med rådgivere Rambøll Norge AS, L2 Arkitekter AS, Rambøll Danmark A/S og Ramboll UK Limited
- Joint venture Obrascón Huarte Lain, S.A. fra Spania og Salini Impregilo S.p.A. fra Italia med rådgivere Sweco Norge AS og Carlos Fernandéz Casado S.L.
- Joint venture N.V. BESIX S.A. fra Belgia og Rizzani de Eccher S.p.A. fra Italia med rådgivere Multiconsult Norge AS, AF Gruppen Norge AS og Aarsleff Norge AS (ikke-forpliktet UL)
- Joint venture Itinera S.p.A. fra Italia og IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. fra Japan med rådgivere Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS, ViaNova Plan og Trafikk AS og Stiftelsen Norges Geotekniske Institutt (NGI)
- China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.)fra Kina med rådgivere China First Highway Engineering Co. Ltd, CCCC Highway Consultants Co. Ltd. og CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd.
Entreprenørene konkurrerer om å bygge nesten tolv kilometer med motorvei, inkludert ny firefelts motorveibru over Mjøsa.
– Det har vært stor interesse for denne konkurransen over lang tid. Nå står vi igjen med fem erfarne entreprenører fra ulike deler av verden og alle disse kan bygge både bru og vei. Totalt nitten personer deltok på konferansen, sier Moshagen.
Byggestart 2021
Oppdraget er lyst ut som en totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i samhandlingskontrakt. Dette innebærer at entreprenøren med sine rådgivere skal stå for detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier.
Valg av entreprenør blir avgjort i april 2020. Kontraktsverdien er beregnet til 2,5 milliarder kroner før merverdiavgift.
Nye Veier planlegger byggestart i løpet av 2021 for strekningen. Utbyggingen av E6 Moelv – Roterud inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei fra Moelv til Øyer. Hele strekningen skal stå ferdig i 2025, heter det i pressemeldingen.
- Istedenfor at norsk brukompetanse videreutvikles og foredles, forvitres den eller bygges ned
- Skanska om utenlandsk dominans på Nye Veier-prosjekt: - For oss gikk andre kontrakter foran
- Dale etter null interesse fra norske entreprenører for ny Mjøsbru: - Vil fortsette å legge til rette for et norsk entreprenørmarked