Øivind Larsen, konserndirektør i Veidekke Anlegg.

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

Entreprenørene er positive til at Nye Veier kommer inn på jernbanesiden av Ringeriksbanen, men spente på hvordan de vil løse oppdraget.

Onsdag kveld ble det kjent at regjeringen lar Nye Veier bygge både ny E16 og Ringeriksbanen. Dermed får entreprenørene en byggherre de kjenner godt fra motorveiene de siste årene som bestiller også på bane.

– Hva synes dere om at Nye Veier nå også får et jernbaneprosjekt i sin portefølje?

– Dette handler jo mer om hvordan man styrer og gjennomfører store prosjekter enn om man er ekspert på vei eller jernbane, men litt overraskende må jeg si at det var. Vi er opptatt av at vi møter en kunde som har kompetanse og som ønsker å involvere oss og bruke vår kompetanse slik at vi sammen kan skape mest mulig verdi for samfunnet. Vi har god erfaring både med Bane NOR og Nye Veier i så måte, og ønsker at begge skal lykkes med sine prosjekter, svarer konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur til Byggeindustrien.

– Hvilke forventninger har dere til Nye Veier på dette området?

– Vi forventer at Nye Veier tar med seg det beste fra sine veiprosjekter som tidlig involvering og bruk av totalentrepriser med stor grad av verdiskapende samspill med leverandørene. Tydelige krav til HMS og bærekraft og bruk av prosjektintegrert megling med målsetting om å avslutte prosjektene uten uavklarte tvistesaker, er også noe vi forventer at de tar med seg, understreker Larsen.

Kompetente byggherrer

Også AFs konsernsjef Amund Tøftum understreker at de har et godt samarbeid med både Bane NOR og Nye Veier.

Amund Tøftum, Konsernsjef, AF Gruppen

– Vi har gode erfaringer med både Bane NOR og Nye Veier som kompetente og profesjonelle byggherrer, og er positive til at Ringeriksbanen blir realisert som del av NTP, sier Tøftum til Byggeindustrien.

– Generelt setter vi pris på at myndighetene er nysgjerrige og søker nye løsninger for å skape best mulig samferdselsløsninger. Nå blir det viktig å benytte tilgjengelig kompetanse på å gjennomføre store prosjekter hos både byggherre og entreprenører for å sikre at prosjektet blir gjennomført med god forutsigbarhet og høy kvalitet, legger han til.

Modell som passer prosjektet

Skanska er også positive til den «nye» jernbanebyggherren, og er spent på hvordan de vil løste oppdraget.

Steinar Myhre, konserndirektør for anleggsvirksomheten til Skanska Norge. Foto: Skanska

– Vi synes det er interessant at regjeringen ser på alternative måter å realisere store, komplekse infrastrukturprosjekter. Det er positivt at et så viktig prosjekt som det har vært snakket om i mange år endelig blir prioritert, og det blir interessant å se hvordan Nye Veier løser oppdraget, sier konserndirektør anlegg i Skanska Norge, Steinar Myhre til Byggeindustrien.

I likhet med flere av de andre reaksjonene som har kommet fra bransjen og politikerne understreker de viktigheten av forutsigbarhet i prosjektet. Både når det gjelder tidsplan, og kontraktstørrelser.

– Vi håper nå at prosjektet faktisk blir realisert i henhold til tidsplanen som regjeringen skisserer. Ny E16 og dobbeltspor til Hønefoss er helt avgjørende for å utvikle regionen, samtidig som man ruster opp to nasjonale transportårer. Vi har hatt dette prosjektet på radaren vår i mange år, og er allerede involvert i et annet viktig samferdselsprosjekt i regionen gjennom å bygge nye E16 mellom Bjørum og Skaret. Vi kommer naturligvis til å følge utviklingen av fellesprosjektet nøye fremover. Vårt ønske er at Nye Veier velger kontrakts- og gjennomføringsmodeller som passer prosjektet, samtidig som størrelsene på kontraktene er tilpasset det norske anleggsmarkedet, understreker Myhre.

Stor interesse

NRC Group er Nordens største entreprenør innen banerelatert infrastruktur, og er positive til hva en ny byggherre på jernbane kan tilføre næringen.

Arild Moe, administrerende direktør i NRC Group Norge. Foto: Sindre Sverdrup Strand

– Nye Veier har opparbeidet en posisjon som en god byggherre for store og kompliserte prosjekter, og har dokumentert at de kan samhandle godt med entreprenørene og skape merverdier i prosjektene, sier administrerende direktør i NRC Norge, Arild Moe til Byggeindustrien, og legger ikke skul på at de er interessert i det kommende megaprosjektet.

– Ringeriksbanen har stor interesse for NRC Group der vi kan bidra med vår kompetanse innenfor alle våre virksomhetsområder relatert til anlegg, bane og miljø, sier han.