E39 Bårdshaug bru i Orkanger. Foto: Statens vegvesen
E39 Bårdshaug bru i Orkanger. Foto: Statens vegvesen

Entreprenør valgt for E39 Bårdshaug bru

Det blir BMO Entreprenør AS som skal gjennomføre vedlikeholdsarbeidet for E39 Bårdshaug bru i Orkanger.

– Vi har erfaring med selskapet for slike oppdrag. BMO Entreprenør AS utførte første del av vedlikeholdet av E6 Kroppan bru østre, som ble ferdigstilt våren 2022. Dette var et arbeid som har flere fellestrekk med vedlikeholdet som skal gjøres for Bårdshaug bru. De har i sitt svardokument beskrevet trafikkavviklingen som en av de større utfordringene i prosjektet, noe som kan tyde på god oppdragsforståelse, sier byggeleder i Statens vegvesen Håkon Ødegård Alstad i en pressemelding.

Det tas sikte på oppstart av vedlikeholdsarbeidene i løpet av oktober, men fristen for ferdigstilling er fortsatt 1. oktober 2024. Det betyr at prosjektet skal gjennomføres på under 12 måneder, noe som betyr en kortere anleggstid enn tidligere skissert.

Kontrakten mellom Statens vegvesen og BMO Entreprenør AS er på 24.632.069 kroner.

– Vi har merket oss reaksjonene på at dette arbeidet kom overraskende, og har forståelse for det siden brua er sentralt plassert og trafikkavviklingen blir krevende. Bevilgningen til prosjektet var først klar kort tid før vi lyste ut arbeidene, sier Ødegård Alstad.

Vedlikehold av Bårdshaug bru er ikke del av Nasjonal Transportplan, og gjennomføres som resultat av prioritering via Statens vegvesens årlige midler til vedlikehold.

– Prosjekteringen startet i 2022 og høringsmøter ble gjennomført i mars og juni samme år med berørte offentlige etater, inklusiv Orkland kommune. I september hadde vi møte med Orkland kommune vedrørende tillatelser for arbeid langs Orkla. Kommunen fikk som øvrige berørte grunneiere nabovarsel i februar knyttet til de planlagte arbeidene, sier Ødegård Alstad.

Flere omkjøringsalternativer har vært vurdert. Statens vegvesen opplever at det nå er bred enighet om vurderingene knyttet til omkjøringsalternativene.

– Dette samsvarer også med innleid konsulent sin konklusjon når det gjelder anbefalingen for trafikkavviklingen for prosjektet, skriver etaten.

– Som del av arbeidet knyttet til trafikkavviklingen ble det også gjennomført en risikovurdering, understreker Ødegård Alstad.