Finnsåstunnelen på Årdalstangen skal oppgraderes. Hvem entreprenøren blir og når de kommer i gang, er fortsatt uvisst. Foto: Google Maps

Entreprenør klager etter å ha blitt avvist fra  tunneloppdrag i Sogn

Tre tunneler på Fylkesvei 53 i Årdal skal rehabiliteres de neste årene, og seks entreprenører kjemper om oppdraget. Men hvem som blir valgt er fortsatt usikkert. Bertelsen & Garpestad varsler klage etter å ha blitt avvist.

Oppdraget gjelder oppgradering av tre tunneler på Fylkesvei 53 i Årdal kommune. 

Steiggjetunnelen mellom Årdalstangen og Øvre Årdal er den første som skal rehabiliteres. 

Deretter vil entreprenøren gå i gang med Finnsåstunnelen og Kolnostunnelen som ligger på veien mellom Årdalstangen og Lærdal og Fodnes ferjekai.

Avviste laveste tilbyder

Bertelsen & Garpestad var lavest i konkurransen med 148.872.491 kroner.

Flage Maskin fulgte hakk i hel med et tilbud på 150.897.389 kroner.

Deretter fulgte Implenia (157.761.127), Mesta (158.292.842,95), Birkeland Entreprenørforretning (166.417.867) og Kruse Smith Entreprenør (169.137.316,85).

Statens vegvesen åpnet anbudskonvolutten 16. desember i fjor, og sendte ved nyttår ansvaret for prosjektet videre til Vestland fylkeskommune.

Byggeindustrien får opplyst at Vestland fylkeskommune er i mål med sine vurderinger av entreprenørene, men foreløpig er ikke kontrakten undertegnet.

Bakgrunnen er at fylkeskommunen har valgt å avvise laveste tilbyder Bertelsen & Garpestad, og at de forventer en klage fra entreprenøren.

– Vi har gjort en grundig vurdering av alle entreprenørene, og det ligger ingen dramatikk i at den ene er avvist. Det handler mest om kvalifikasjoner for dette oppdraget, sier prosjektansvarlig Åsmund Andersen Sekse i Vestland fylkeskommune til Byggeindustrien.

Han ønsker ikke å gå i dybden om konkurransen før fristen går ut førstkommende lørdag.

– Vi har fått signaler om at det vil komme inn en klage, og av den grunn vil vi vente med å si så mye mer, sier Sekse.

Daglig leder i Bertelsen & Garpestad Øyvind Langemyr. Arkivfoto.

Bekrefter klage

Daglig leder Øyvind Langemyr i Bertelsen & Garpestad bekrefter overfor Byggeindustrien at klagen kommer.

– Vi mener å ha dokumentert at vi har den erfaringen som skal til for å løse dette oppdraget. Klagen blir klargjort i dag og sendes inn i løpet av fredagen, sier Langemyr.

Forsinkelse

Ifølge Åsmund Andersen Sekse vil en klage forsinke prosjektet noe.

– Vedståelsesfristen går ut i midten av mars, så sånn sett har vi vært i rute med entreprenørvalg. Men ved en klage, vil det ta noe lenger tid. Da snakker vi om oppstart etter sommerferien, sier Sekse.

Det er i tilfelle en god stund etter det den forrige byggherren, Statens vegvesen, tidligere har uttalt.

I forbindelse med anbudsåpningen kommuniserte de en forventet oppstart litt ut i 2020.

Årdal kommune skriver også på sine nettsider regionreformen har vært medvirkende årsak til at prosjektet kommer i gang senere enn antatt, men det er en fremstilling Sekse ikke kjenner seg helt igjen i.

– Oppstart i begynnelsen av 2020 ville nok uansett ha vært et litt optimistisk estimat. Sånn som vi ser det så ligger vi der vi skal være. Men som sagt, dersom det blir klage, så er det naturlig at vi blir litt forsinket. Det har i tilfelle ingenting med overføringen til Vestland fylkeskommune å gjøre, sier Sekse.

Omringes av tunnelarbeider

Uansett, i Årdal gjør innbyggerne seg nå klare for tunnelarbeidene som vil omringe dem i lang tid fremover.

Samtidig som de tre tunnelene på Fylkesvei 53 skal opprustes, skal også Seimsdalstunnelen mellom de to tettstedene Årdalstangen og Seimsdalen utvides og oppgraderes. Dette er skilt ut som et eget prosjekt.

Samtidig bygges det en helt ny tunnel i fjellsiden på veien fra Øvre Årdal og opp mot Tyin.

– Innbyggerne vil merke disse prosjektene i noen år, men jeg håper og tror de setter pris på at disse sikkerhetstiltakene blir gjort. Men vi kommer til å ta hensyn til både lokalbefolkningen og industrien i Årdal, sier Sekse.

Tar hensyn til industrien

Hydro Aluminium har et aluminiumsverk i Øvre Årdal og et karbonverk på Årdalstangen, og det fraktes daglig råvarer i skytteltrafikk mellom de to fabrikkene.

Dette vil prege fremdriften i tunneloppgraderingen.

– Vi må ta hensyn til industrien, og det vil naturlig nok føre til at fremdriften i prosjektet blir lavere enn den ellers ville vært. Men før vi har sett på detaljene i fremdriftsplanene, kan vikke si eksakt hvor lenge vi kommer til å holde på, sier Sekse.