Flere representanter for Nye Veier og den franske entreprenøren Eiffage satt sammen på Nye Veiers kontor på Rugtvedt i Bamble da de informerte om E18 Langangen-Rugtvedt-prosjektet. Skjermdump.

Eiffage lover store lokale kontrakter på ny E18 i Porsgrunn - har kommet til Norge for å bli

Den franske entreprenøren Eiffage lover store lokale kontrakter på Nye Veiers milliardutbygging av E18 gjennom Porsgrunn.

Rett før jul ble det klart at den franske entreprenøren Eiffage hadde vunnet milliardprosjektet E18 Langangen – Rugtvedt. Den 17 kilometer lange motorveien skal strekke seg gjennom Porsgrunn og knytte seg på nye firefeltsveier i begge ender. Prosjektet inneholder store bruer, lange tunneler og vei i dagen, og har en målpris på like i underkant av fem milliarder kroner. Det er første gang det franske entreprenørkonsernet bygger i Norge.

Langsiktig plan for Norge

Eiffage Norge-direktør Vincent Papait.

– E18 Langangen-Rugtvedt er en fantastisk mulighet for Eiffage til å komme inn på det norske markedet, sa direktør Vincent Papait i Eiffage Norge på en digital pressekonferanse sammen med Nye Veier tirsdag.

– Vi foretar alltid en nøye vurdering før vi går inn i nye markeder. Vi vurderer det norske anleggsmarkdet som interessant, dynamisk og innovativt, og har identifisert flere muligheter som kan komme i den nye Nasjonale Transportplanen (NTP). Vi ser for oss å være aktive i Norge på lang sikt, og derfor har vi etablert Eiffage Norge. Men satsingen kan bare lykkes dersom vi samarbeider med lokale rådgivere, leverandører og underentreprenører, la den franske sjefen til.

Leverandørdag

For prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt har franskmennene allerede planene for å knytte til seg lokale samarbeidspartnere klare. Det ser for seg en leverandørdag i vår for å bli bedre kjent med markedet.

– Norske partnere kan bidra med sin ekspertise i det lokale markedet. Vi vet det er lokale utfordringer som de vil hjelpe oss med. Så et samarbeid er vinn-vinn for begge parter. I løpet av noen måneder kommer vi til å arrangere en leverandørdag. Der skal vi introdusere oss og knytte kontakt med lokale firma, sa Papait.

Eiffage

Et av Frankrikes største entreprenørkonsern med over 72.500 ansatte.

Ble grunnlagt i 1992 da flere entreprenører med røtter tilbake til 1800-tallet ble slått sammen.

Omsatte for 188 milliarder kroner i 2019.

Fikk sin første kontrakt i Norge i desember, og har nå dannet Eiffage Norge.

Han understreket også at de ser for seg et samarbeid med en eller flere utdanningsinstitusjoner, og forteller at dette er noe de gjør hver gang de etablerer seg på et nytt sted. Rolland trekker frem at dette også er et signal på at de har tenkt å bli i Norge lenge. I tillegg informerte han om at seks prosent av det totale antall arbeidstimer i konsernet utføres av lærlinger, og at det vil bli syv prosent på prosjektet i Porsgrunn.

– Hva vil dere gjøre selv, og hva kommer dere til å sette bort på dette prosjektet?

– Betongarbeid gjør vi selv, men med hjelp fra underentreprenører. Når det gjelder spesialarbeid på bruene, så er vi usikre på om den kompetansen finnes i Norge. Ståldelen vil bli laget i Frankrike og sendt med båt til Norge. På tunnelarbeidet har vi med oss en egen underentreprenør, men det er mye som vi kommer til å sette bort. Derfor har vi en leverandørdag for å finne ut hvilke selskap og kompetanse som finnes her. Vi kommer til å kontrahere mange rådgivere og underentreprenører, lovte Eiffages prosjektleder Gilles Rolland.

– Hva blir de største utfordringene i prosjektet?

– Sikkerhet. HMS er det viktigste for oss. Vi jobber veldig med å utvikle vår kultur overalt hvor vi jobber. Vi har behov for å kjenne landet, men har bare vært her i noen uker, så vi jobber med det. Av det vi skal bygge, blir Grenlandsbrua en ikonisk del av prosjektet. Det er ikke den vanskeligste, men den mest iøynefallende. I tillegg; å bli ferdig på tid. Sikkerhet, tid og kvalitet, svarte Rolland.

Roser bruløsning

E18 Langangen - Rugtvedt

Nye Veier er byggherre, og franske Eiffage fikk kontrakten i desember 2020.

Det skal bygges ut om lag 17 kilometer firefelts vei, samt flere tunneler og bruer blant annet ny Grenlandsbru og to nye bruer i Langangen.

Det blir byggestart i 2021 og veien åpner i 2025.

Veien er ventet å forkorte reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med elleve minutter.

Kilde: Nye Veier

Prosjektleder Morten Lossius er imponert over miljøambisjonene den franske entreprenøren har i prosjektet.

– I vårt konkurransegrunnlag la vi til grunn en Ceequal-sertifisering som endte på Good, men Eiffage har gått opp to trinn til Excellent, fortalte han.

Han fortalte også at den norske byggherren har stor sans for det franske forslaget om hvordan de vil bygge de to nye bruene i Langangen.

– Opprinnelig var bruene tegnet inn som fritt fram-bygget, men slik blir det ikke. Disse blir lanseringsbruer. Eiffage rigger seg til på Sundsåsen, og produserer stålbjelkene der, som skyves ut på pillarer. Dermed blir det kun pillarene som støpes nedenfra og det eneste arbeidet som utføres i høyden, før utstøping av betongdekket. Slik sparer vi Langangen tettsted for veldig mye trafikk, og det blir mye sikrer betingelser for arbeidsfolkene. De jobber ikke i høyden, men på land på Sundsåsen. Det er en veldig god løsning Eiffage har kommet med der, sa Lossius.