E39-kontrakt til Implenia

Implenia Norge signerte onsdag en omfattende infrastrukturkontrakt i Bergen.

Statens vegvesen har gitt Implenia Norge (tidligere Betonmast Anlegg) i oppdrag å bygge en veg-, tunnel- og brokonstruksjon i forbindelse med oppgraderingen av E39 på Vestlandet.

Kontrakten gjelder oppgradering av E39 mellom Vågsbotn og Hylkje nord, og inkluderer to 600 meter tunneler, fire portaler, en 300 meter betongviadukt og tre mindre broer, i tillegg til egne felt for fotgjengere og syklister. Oppdateringen skal optimalisere trafikkflyten i området, bedre trafikksikkerhet og tilgjengelighet og plass til gang- og sykkelfelt.

- Vi er kjempefornøyd med å vinne denne kontrakten, spesielt i nærheten av Bergen. Implenia har en langsiktig strategi om tilstedeværelse på Vestlandet, slik at vi kan bli et førstevalg for kunder, medarbeidere og leverandører. Våre røtter stammer jo fra Vestlandet og Bergen - faktisk helt tilbake til 1923. Vi skal få Implenia-margeritten (ref. logoen) til å blomstre i vest. Dersom vi kan bli en ledende entreprenør på Vestlandet, vil vi være på god vei å nå vår visjon om å bli Skandinavias ledende entreprenør innen bygging av kompleks infrastruktur, sier administrerende direktør Petter Vistnes i Implenia.

- Vi ser frem til samarbeidet med Implenia. Med kontraktunderskrivingen i dag har vi rykket enda et viktig skritt nærmere anleggsstart, sier Steinar Eide, prosjektleder i Statens vegvesen.

Anleggsstarten blir i løpet av mars. Før det skal Vegvesenet og Implenia gjennom en tre uker lang samhandlingsfase.

- Her skal vi blant annet avklare forventninger til hverandre og felles mål for prosjektet, forteller Katrine Sælensminde Erstad, byggeleder i Statens vegvesen.

Allerede denne uken begynte man å fjerne noen jordmassar med skadelige plantearter. Den største forekomsten av de finnes langs vegen i nærheten av rundkjøringen i Vågsbotn.

- Disse artene har et spredningspotensial og utgjør en risiko for vegetasjonen i området, fortelerl Eide.

 

En spesiell utfordring for anleggsarbeidene vil bli å minimere forstyrrelser for trafikkavviklingen på eksisterende veg i byggeperioden. Kontraktens verdi er på 319 millioner kroner.

Krevende grunnforhold gjør oppdraget større og mer sammensatt enn mer tradisjonelle prosjekter. Blant annet må løse masser helt ned til ni meters dybde skiftes ut. I tillegg er det spesielle naturvernhensyn som krever et eget sedimentbasseng, for å bevare en vernet bestand av sjeldne elvemuslinger.

Arbeidet med Eikåstunnelen vil komme innbyggerne og trafikantene i nordre bydel til gode på flere måter. For det første vil det skjerme boligområdene i nærheten for trafikkstøy. For det andre vil trafikken flyte lettere. Og for det tredje vil det skape arbeidsplasser.

- Vi kommer til å søke etter folk både til Bergenskontoret generelt, bl.a. anleggsledere, grunnarbeidere innen vann- og avløp og betongarbeidere, og til prosjektet spesifikt. På prosjektet trenger vi ingeniører innen kvalitet og HMS, og innen stikning, opplyser Vistnes.

Oppstart er planlagt i mars 2012 med forventet ferdigstillelse i mai 2014.